TOP

C&A heeft het lastig, speciale checklist voor moderetailers en vertraging bij webwinkels

Kledingketen C&A verkeert in zwaar weer vanwege de coronacrisis. Verder: webwinkels hebben moeite met bezorgen, Inretail komt met speciale checklist voor mode-ondernemers en het Arnhems modefestival FDFA slaat een jaar over. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 27 maart.

‘C&A verkeert in zwaar weer door coronacrisis’

Kledingketen C&A verkeert in zwaar weer vanwege de coronacrisis. Het bedrijf eist prijsaanpassingen van verhuurders van de winkels in Nederland en Europa om het hoofd boven water te houden. Dat blijkt uit een brief die in handen is van De Telegraaf. De keten verwacht binnen vijf dagen een reactie van de verhuurders. “Bij gebrek aan een formele reactie of bezwaar van uw kant, wordt u geacht hiermee akkoord te gaan. Wij rekenen op uw volle begrip. Enkel samen komen we deze crisis te boven.”

Inretail komt met speciale checklist voor mode-ondernemers

INretail heeft het protocol ‘Veilig winkelen’ dat samen met het ministerie van EZ werd ontwikkeld aangevuld met branchespecifieke protocollen. Ze zijn uitgewerkt voor mode, schoenen en sportwinkels (pdf), bruidsmodewinkels en tuincentra en woonwinkels. ‘Zo blijft veilig winkelen voor alle consumenten en de winkelmedewerkers goed mogelijk;, aldus het persbericht. Het allerbelangrijkst is de veiligheidsnorm van 1,5 meter afstand tussen personen om daarmee de verdere verspreiding van het corona virus een halt toe te roepen. Aanvullende belangrijke maatregelen betreffen hygiënetips en acties om te zorgen dat iedere volgende klant ook veilig kan winkelen. Alle checklists zijn te downloaden inclusief een poster die duidelijk maakt dat de winkel open is, waarbij aan de voorschriften van het veiligheidsprotocol wordt voldaan.

Webwinkels hebben moeite met bezorgen

Door de coronacrisis is er sprake van een ongekende groei in het aantal bestellingen bij veel webwinkels en dat zorgt voor vertraging bij de bezorging. Daarover bericht Thuiswinkel.org. “Door de maatregelen die nu extra worden genomen om ieders veiligheid zoveel mogelijk te garanderen, kan het zijn dat pakketjes later binnenkomen dan normaal.” Naast de enorme groei in online bestellingen, zorgen ook de extra maatregelen die magazijnen, distributiecentra en vervoerders nemen voor vertragingen.

Veel webwinkels communiceren inmiddels op hun websites dat er sprake is van langere levertijden en vragen bij klanten om begrip. Het aantal klachten op social media en websites van sommige webwinkels over te late leveringen van webwinkels is in de afgelopen dagen toegenomen. “We zien dat een kleine groep consumenten ongenoegen uit op social media en via het klachtenformulier op de website van Thuiswinkel.org. De klachten gaan met name over de langere levertijd en minder goed bereikbare klantenservices”, zegt Wijnand Jongen op de site van Thuiswinkel.org.

Arnhems modefestival FDFA slaat een jaar over

De zevende editie van het Fashion + Design Festival Arnhem (FDFA) zal een jaar later plaatsvinden dan gepland. De editie met het thema PURPOSE wordt verplaatst naar juni 2021. Dat laat de organisatie in een persbericht. Vanwege het Coronavirus en bijbehorende maatregelen van het RIVM is hiertoe besloten. Met het thema PURPOSE zou FDFA dit jaar ingaan op het doel van mode en design binnen onze maatschappij. Binnen de beoogde centrale tentoonstelling zouden diverse ontwerpers aan de hand van tien dimensies hun visies delen met het publiek. De thematiek PURPOSE zal worden doorgezet naar volgend jaar. “Juist met de komst van deze coronacrisis is het belangrijk om ons goed te realiseren wat nu het eigenlijke doel is van mode en design, maar vooral ook van onze maatschappij. Ik denk dat de thematiek volgend jaar nóg beter aansluiting zal vinden op de vraagstukken waar wij als maatschappij voor komen te staan; juist nu” aldus Sebastiaan Kramer, creatief directeur en curator van FDFA..

International Apparel Federation (IAF) roept op tot solidariteit

In het licht van de Covid-19 / Corona-crisis roept de International Apparel Federation (IAF) de kledingindustrie en haar belanghebbenden op om voldoende solidariteit in de toeleveringsketen tot stand te brengen. “Aangezien winkels over de hele wereld sluiten en bestellingen stoppen, is inkomensverlies in de hele supply chain onvermijdelijk. Van geen enkele koper mag worden verwacht dat hij zijn eigen bestaan ​​of de banen van zijn werknemers opoffert om zijn leveranciers te redden. Maar samen zoeken naar manieren om de schade aan leveranciers te verminderen is niet alleen dringend nodig, maar ook haalbaar.”

“Solidariteit in het licht van deze crisis betekent samenwerking met leden van de industrie om de inkomenskloof voor werknemers en de vraagkloof voor bedrijven te overbruggen. Werken met als doel om zoveel mogelijk pijn stroomopwaarts in de toeleveringsketen te verplaatsen, zal vertrouwensbreuken veroorzaken die moeilijk te herstellen zijn als we uit deze crisis komen, meldt het IAF in een persbericht. “Keuzes die nu gemaakt worden, worden later onder de loep genomen”, zegt IAF-secretaris-generaal Matthijs Crietee in het persbericht