TOP

C&A gaat dichter bij huis produceren, H&M opent winkel in metaverse en nieuwe directeur Omoda

C&A gaat dichter bij huis produceren, de detailhandel plust 5 procent en Jan Baan is nu CEO van Omoda. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 3 januari.

Credit beeld C&A filiaal Zaandam: Diederik van der Laan

C&A gaat dichter bij huis produceren

C&A heeft aangekondigd dichterbij huis te gaan produceren. Het gaat om een deel van de jeansproductie die wordt teruggehaald naar het Duitse Mönchengladbach, meldt het FD. Het bedrijf neemt een nieuwe textielfabriek in die plaats in gebruik die honderdduizenden jeans per jaar zal produceren. Hugo Boss meldde vorige week ook dat het de productie verplaatst van Azië naar Turkije om de supply chain te verkorten. Dat zegt CEO Daniel Grieder tegen de Financial Times. Het modemerk heeft al een fabriek in het Turkse Izmir en wil de capaciteit vergroten door duizend nieuwe medewerkers aan te nemen, een derde van het huidige aantal werknemers. Ook wordt er extra geïnvesteerd in apparatuur. Naast Turkije heeft Hugo Boss onder meer fabrieken in Duitsland, Italië en Polen. Die zijn op dit moment samen goed voor 20 procent van de productie.

Detailhandel zet ruim 5 procent meer om in november

November was een goede maand voor de non-food detailhandel en in het bijzonder voor de mode- en schoenenbranche, waar ruim 26 procent meer werd omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar. Kledingzaken zetten in november 26,6 procent meer om dan een jaar eerder, winkels in schoenen en lederwaren plusten met 26,8 procent. Wat meespeelt is dat er vorig jaar tijdens de hele maand november al coronarestricties van kracht waren, waar Nederland dit jaar pas eind november met nieuwe maatregelen te maken kreeg die uiteindelijk resulteerden in een volledige lockdown. Het gaat echter niet alleen om omzetherstel; mode- en schoenenwinkels zaten in november volgens het CBS ook boven het niveau van 2019. De detailhandel als geheel pluste ook. Non-foodwinkels zagen de omzet met 7,4 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar, en met ruim 14 procent ten opzichte van 2019. Die groei zit vooral bij de mode- en schoenenzaken, maar ook drogisterijen en winkels in recreatieartikelen deden het goed. Winkels in consumentenelektronica en witgoed leverden omzet in ten opzichte van vorig jaar, maar zitten daarmee nog steeds boven het niveau van 2019.

H&M opent winkel in metaverse

H&M heeft een winkel geopend in de metaverse. De winkel van H&M komt te staan in ‘Ceek City’, een gecreëerde plaats waar digital content creators hun producten aan het publiek kunnen tonen, schrijft Twinkle. De store is ontwikkeld door Ceek, dat gespecialiseerd is in het creëren van AR en VR omgevingen. Producten kunnen ook worden aangeschaft, vooral met cryptovaluta. De metaverse is een 3D-omgeving waar klanten daar virtueel inspiratie kunnen opdoen en shoppen. De Zweedse winkelketen is niet de enige retailer die in de metaverse stapt, eerder deden onder andere Zara en Nike dat ook al.

Jan Baan nieuwe CEO van Omoda

Jan Baan is bij Omoda gepromoveerd tot CEO. Dat meldt de mede-eigenaar van het modebedrijf op LinkedIn. Baan kwam in het bedrijf als stagiaire 9,5 jaar geleden. Hij werkte zich op tot COO (sinds 2017) en was in die rol verantwoordelijk voor de aansturing van het managementteam en uitzetten van de strategische richting van het familiebedrijf. Baan werkte eerder bij investeerder Torqx Capital en liep stage bij de zakenbanken J.P. Morgan en Goldman Sachs in Londen. Samen met zijn vrouw Marlinde Baan-Verton en haar broer Lourus-Jan Verton vormt hij de vijfde generatie binnen het familiebedrijf, dat een historie heeft die teruggaat tot 1875. In mei van dit jaar werden zij mede-eigenaar van Omoda, naast de broers Lourus en Wilhelm Verton. Omoda heeft 27 winkels in Nederland en een vestiging in België (in Antwerpen). Online is de retailer in zes landen actief.

Lees ook: De online fashionmarkt is overvol, toch ziet Omoda kansen: ‘We denken dat we een verschil kunnen maken’