TOP

Bristol lanceert eco-sneaker, consumenten willen meer technologie in winkel en Engelen Schoenen failliet

Bristol lanceert sneakers gemaakt van petflessen. Verder: zeven op de tien consumenten wil meer digitale service in de winkel en het 116-jarige familiebedrijf Engelen Schoenen is failliet verklaard. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 6 februari 2020.

7 op de 10 consumenten wil meer technologie in winkel

Uit een onderzoek van Bitkom onder Duitse consumenten blijkt dat 7 op de 10 consumenten meer digitale service wil in de winkel. Met name wifi in de winkel en een loyaliteitsprogramma om punten te sparen staan hoog op de verlanglijst. Dat schrijft Retailnews. Veertig procent van de ondervraagden vindt wifi een belangrijke service, een loyaliteitsprogramma is belangrijk voor 37 procent. 35 procent wil op zijn smartphone kunnen zien welke producten in de winkel op voorraad zijn en dertig procent wil graag individuele aanbiedingen op zijn telefoon ontvangen.

Bristol lanceert sneakers van petflessen

Schoenenketen Bristol lanceert sneakers gemaakt van petflessen. In elk paar schoenen van deze eco-collectie zijn vijf lege plastic flessen verwerkt. Vier flessen voor het bovenmateriaal, eentje voor de veters. Dat meldt Retaildetail. De plasticflessen worden verwerkt tot gerecycleerd polyester, wat volgens de schoenenketen minder water verbruikt, maar ook chemicaliën en fossiele brandstoffen uitspaart.

De schoenen- en modediscounter wil voor “duurzame, toegankelijke mode aan een betaalbare prijs” staan, zegt Elise Vanaudenhove, CEO van moederbedrijf Euro Shoe Group. Daarom komen verder nog T-shirts in biokatoen en duurzame denims in de collectie. Voor kinderen is er het ecologische merk Friendly Gepy.

‘Voer bezorgbelasting in voor webwinkels’

Hans van Tellingen, geograaf, regioloog en directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo.bv, roept in een blog op De Ondernemer op om extra belasting in te voeren voor webwinkels. “Een bezorgbelasting. Waarvan de opbrengst (en het liefst nog meer dan dat) gebruikt moet worden om de echte winkels, de stenen winkels, te ontlasten,” schrijft hij in het opiniestuk. Van Tellingen pleit voor minder parkeerlasten, precariobelasting, een verlaging van het BTW-tarief voor producten die in de stenen winkel verkocht worden en minder loonbelasting voor werknemers die in de stenen winkel werken. “Zodat er meer mensen in de stenen winkel gaan kopen.”

Diane von Furstenberg start met kledingverhuur

Modelabel Diane von Furstenberg start met kledingverhuur via een eigen, nieuwe service onder de naam DVF Link. Dat schrijft FashionUnited. Het nieuwe concept wordt omschreven als een “kledingverhuurabonnement dat is ontworpen om je garderobe voor elke gelegenheid te customizen door middel van een maandelijkse membership. Van het laten slagen van een sollicitatie tot het maken van een grote entree op vrijdag avond, deze doos zal precies op tijd bij je voor de deur staan.” Voor een vaste prijs per maand van 159 dollar (145 euro) krijgen abonnees ongelimiteerde toegang tot items van het merk.

Engelen Schoenen failliet

Schoenenketen Engelen Schoenen, met vestigingen in Zwolle, Zutphen, Amersfoort, Doetinchem en Deventer, is afgelopen dinsdag failliet verklaard. Curator Michiel Vriezekolk bekijkt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart, zo vertelt hij aan Schoenvisie: “Er hebben zich al verschillende partijen gemeld. De gesprekken zijn echter nog in de beginstadia dus we kunnen er nog niet heel veel over zeggen.”