TOP

Brands & trends: welke modemerken presteren het best op social media? [maart 2016]

Wat zijn de trends op social mediagebied en welke merken boeken de meeste vooruitgang? Online bureau IIZT doet met hun Social War-onderzoek naar de online engagement van 70 modemerken.

In het wekelijkse Social War-onderzoek meet en analyseert IIZT het online engagement, ofwel de online betrokkenheid, onder de volgers van meer dan 70 modemerken. IIZT presenteert de 11 online trends én de 17 engagement-toppers van de maand maart 2016.

Dit zijn de grootste engagement-stijgingen op Facebook:

IIZT Social War Maart 2016 Visual 01

 

Ieder merk verhoogt het engagement op haar eigen manier. Replay heeft bijvoorbeeld de hoogste engagement-stijging van deze maand met 950 procent al behaald in de eerste week. De rest van de maand zakte het engagementniveau een heel stuk terug.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 02

Zeeman, de nummer twee van deze maand, laat een andere tendens zijn. Zij behaalde het hoogste engagementniveau middenin de maand met een stijging van meer dan 350 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 03

Converse is het meest stabiele modemerk op social media, het engagement stijgt tussen de 60 procent en 210 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 04

Grootste pieken in engagement

We hebben de hoogste engagement-stijgingen in maart gemeten. Hier staan de ultieme piekmomenten vermeld, en dus niet het maandgemiddelde per merk. Replay is de overduidelijke winnaar hier.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 05

 

11 Online trends

Deze merken laten duidelijk zien dat zij begrijpen hoe zij hun doelgroep online in beweging moeten krijgen. Maar hoe doen zijn dit nu? Wat doen deze merken precies om op social media zo goed te presteren? Zij hebben allemaal gebruik gemaakt van één of meer van de onderstaande online trends:

  • Trend 1: Events
  • Trend 2: Winning mechanism
  • Trend 3: Video
  • Trend 4: Celebrities
  • Trend 5: Customer focus
  • Trend 6: Sport & Fashion
  • Trend 7: Product focus
  • Trend 8: Millenials
  • Trend 9: #RIP
  • Trend 10: Art & Creativity
  • Trend 11: Green

 

De beste presterende merken zetten afgelopen maand allemaal één of meerdere van deze trends in. Hieronder vind je een overzicht van de merken en de ingezette trends in maart.

Map. Brands and Trends.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 06

 

We zullen nu iets dieper op de trends en de merken ingaan, zodat je een goed inzicht krijgt in de trends en de beste cases van maart.

 

Trend 1: Event Marketing

Replay

Replay is de absolute topper in maart met een engagement stijging van meer dan 950 procent. Bij Replay draait het maar om een ding: brand experience. Met ‘Replay The Stage’ weten zij hun doelgroep onder te dompelen in het ultieme ‘Replay-gevoel’. Het combineert een classy bar, high-class restaurant en hun flagship store in één locatie. Het lukt Replay om met deze combinatie een lifestyle uit te dragen en ontstijgt hiermee het ‘normale’ kledingmerk. Gedurende de Milaan fashionweek tovert Replay ‘The Stage’ om tot een mini-club dat als meetingpoint voor alle fashionistas fungeert. Hiermee zet het modemerk zich in het middelpunt van alle aandacht en ook online slaat dit gigantisch aan. Met een engagement stijging van 950 procent zijn zij de absolute winnaar van deze maand.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 07

 

Miss Etam & Harrods

Niet alleen Replay zet een event in om haar engagement te verhogen. Ook Harrods en Miss Etam weten hoe zij hun doelgroep gelukkig moeten maken met een event. Harrods verhoogt haar engagement met meer dan 150 procent door zich te richten op haar vrouwelijke achterban tijdens moederdag. Zij organiseerde speciaal voor deze dames een afternoon tea. Als dat niet aanslaat bij de Britse dames! Miss Etam zoekt haar doelgroep op op de jaarlijkse Huishoudbeurs. Het Nederlandse modemerk zet haar achterban op de foto en geeft gratis kledingadvies. Zij combineren dit ook nog eens met een winactie op Facebook en door de inzet van beide trends weten zij een engagement stijging te bewerkstelligen van meer dan 220 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 08

 

Trend 2: Winning mechanism

Miss Etam, WE Fashion & Wehkamp

Miss Etam gebruikt haar aanwezigheid op de Huishoudbeurs om een vervolg actie op te zetten op hun Facebook account. Het Nederlandse merk laat haar fans de best geklede vrouw kiezen en haar fans maken hiermee kans op op een giftcard van €75,- euro plus een makeup set van Deborah Milano. Miss Etam weet heel goed hoe ze haar achterban moet motiveren.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 09

WE Fashion weet ook op een handige manier haar engagement te verhogen. Zij stellen hun achterban een jaar lang gratis denim in het vooruitzicht. Deze campagne zorgden voor een engagement stijging van meer dan 200 procent. Een oude vertrouwde winactie blijkt nog altijd een topper te zijn.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 10

Wehkamp.nl combineert haar winactie met de nodige humor. Iedereen heeft wel eens een blunder met zijn of haar telefoon gemaakt. Een ongelukkige val in de toiletpot of een intiem berichtje verzenden naar de verkeerde persoon. Wehkamp moedigt je aan om dit verhaal te delen. Doe je dit, dan maak je kans op de nieuwste Samsung telefoon plus een VR bril. De Wehkamp achterban blijkt zonder enige schroom haar genante verhalen te delen en verhogen hiermee het engagement met meer dan 145 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 11

 

Trend 3:  Video content

MS Mode & Diadora

Zowel het Nederlande MS Mode als het Italiaanse Diadora zetten succesvol video content in om hun verhaal online kracht bij te zetten. Het neerzetten van een verhaal en een gevoel gaat effectiever met video en zeker de jongere doelgroep kijkt liever dan zij leest. Beide merken begrijpen dit en maken succesvol gebruik van de mogelijkheden die video content biedt. Het plezier waarmee de plus-size modellen van MS Mode de nieuwe sportcollectie dragen komt sterk naar voren in de video content binnen de #curvepowe campagne. Diadora laat in haar campagne de prachtige natuur zien die de hardlopers tegenkomen in hun tocht. Het gebruik van video content geeft beide campagnes het laatste duwtje in de juiste richting.

 

Trend 4: Celebrity marketing

G-Star Raw, Armani, McGregor & Replay

G-Star Raw weet als geen ander haar engagement te verhogen door de juiste celebrities te kiezen. Het maken van de juiste keuze is moeilijk, maar G-Star heeft dit tot een kunst verheven. Met de juiste keuze ben je bijna gegarandeerd van veel extra aandacht van je doelgroep. Zijn of haar succes wordt bijna ‘instant’ jouw eigen succes en je brengt je merk ook nog eens onder de aandacht van de fans van ‘jouw celebrity’.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 12

Het Nederlandse modemerk vond in Pharrell Williams haar ideale match. Hip, vooruitstrevend, creatief, milieubewust en vooral invloedrijk. De top post van G-Star in maart was de video van het bezoek van Pharrell aan de G-Star Raw fabriek in Amsterdam. Met deze Facebook posting verkrijgt G-Star een engagement stijging van bijna 155 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 13

Armani gebruikt tijdens de Oscar uitreiking een uithangbord van formaat. Ook deze Oscar uitreiking was Leonardo Dicaprio weer het middelpunt van alle aandacht. Zou hij deze maal wel een Oscar in de wacht weten te slepen? Deze editie wist hij eindelijk zijn Oscar in de wacht te slepen. Hij nam de Oscar voor het oog van de verzamelde wereldpers in ontvangst. En hij deed dit in een prachtig Armani pak. Een betere ambassadeur kun je je op dat moment niet wensen. Armani zag haar engagement dan ook stijgen met meer dan 145 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 14

Nederlands ideale schoondochter, Nicolette van Dam, draagt met trots haar onberispelijke McGregor outfit. Het geeft het merk een bepaalde status mee. En dit terwijl Fila het doet met een oude foto van de iets minder onberispelijke Mike Tyson. Iedere doelgroep vraagt om een andere ambassadeur. Het gaat om de fit, die bij beide merk perfect is. Zowel Mcgregor (+ 180%) als Fila (+195%) zetten zich met hun ambassadeurs perfect in de spotlight.

Replay weet in een keer een heel elftal aan celebrity’s aan de haak te slaan. Door de samenwerking met FC Barcelona identificeert Replay zich direct met het meest succesvolle team dat (voetbal) sport in laatste jaren heeft gekend. En dit blijft online zeker niet onopgemerkt. Het brengt Replay een engagement stijging van 520 procent.

 

Trend 5: target customer

Zeeman & McGregor

Het zojuist aangehaalde mileu- en maatschappelijk bewuste antwoord van Zeeman is samengevat in hun boek “26 puntjes van kritiek”. Met de open communicatie en kennis van de doelgroep is Zeeman weer succesvol. Het combineren van vragen van haar achterban en de openheid die Zeeman hierin creëert is een schot in de roos.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 15

McGregor begrijpt niet alleen haar doelgroep, ook zetten zij de nieuwste online mogelijkheden aan hen 100 procent relevante copy voor te schotelen. Met het aanbieden van zowel mannen-, vrouwen als kinderkleding heeft McGregor een zeer diverse doelgroep. Zij doen dit door gebruik te maken van Dark Posts op Facebook. Over het gebruik van Dark Posts schreven we eerder al een artikel.

 

Trend 6: Sport & Fashion

Diadora

Het Italiaanse sportmerk Diadora zet deze maand in op motivatie en inspiratie. Diadora zet in op het behalen van je doelen. Met #makeitbright lieten zijn 70 hardlopers, 10 landen, 1500 kilometer afleggen. Dwars door Europa, om een doos met schoenen af te leveren. Zij deden dit met een groep waarin alle leeftijden en nationaliteiten te vinden waren. Waar het om ging was de verbindende en verbroederende factor die hen tot grote hoogte deed stijgen. Sport verbroedert. En doet het engagement van Diadora stijgen met meer dan 375 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 16

MS Mode

MS Mode gaat ook mee in de intergratie van sport en fashion. Waar Apple hierin de eerste stappen zette met de Apple watch en Bershka en Reebok eerder dit jaar succesvol waren met hun samenwerking. Daar is het deze maand MS Mode die deze populaire trend inzet. Het lanceert in maart haar eigen sport collectie en geeft hier met de #curvepower campagne ook een eigen draai aan. MS Mode zet hiermee duidelijk in op de vollere vrouw, die niet past in een maatje 34. De combinatie van sport en fashion en de diepgaande kennis van haar doelgroep brengt MS Mode een engagement stijging van 125 procent.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 17

 

Trend 7: product posting

Converse & G-Star Raw

Bijna alle succesvolle campagnes van de afgelopen maand zijn samenwerkingen, celebrities, millennials of andere uitbundige marketing trends. Maar G-Star en Converse laten zien dat je ook ingetogen succesvol kunt zijn. Zonder sterren, zonder trucks en zonder samenwerkingen scoren beide merken hoge engagement stijgingen. Met alleen de schoenen in de schijnwerpers weet G-Star het engagement te laten stijgen met meer dan 115 procent en Converse doet dat met meer dan 125 procent

IIZT Social War Maart 2016 Visual 18

Trend 8: Millennials & Trend 9: #RIP

Converse & Tommy Hilfiger

Converse begrijpt dat de jongste online generatie door middel van likes, shares en comments  hun eigen helden creëert. Cody Cohen was een van hen, maar was voor velen (niet millennials) toch onbekend. Hij wist 470.500 fans te verzamelen op de App musical.ly. Nieuwe tijden zorgen voor nieuwe apps en nieuwe idolen. En de ontwikkelingen lijken sneller en sneller te gaan.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 19

Juist door de jonge leeftijd van de doelgroep en hun idolen komt een overlijdensgeval alleen maar harder aan. Vorige maand overleed het 13-jarige ‘millennial idool’ Cody Cohen door een tragisch auto-ongeluk. En deze week eerde Converse hem met #codyday. De achterban van Converse volgde massaal. En dit leverde Converse een engagement stijging van 125 procent op.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 20

Ook Tommy Hilfiger toont aan dat zij de millennia generatie begrijpen. Zij gebruiken, bij vele ‘ouderen’ onbekende, millennialidolen in hun laatste campagne. De modellen Hailey Baldwin, Luka Sabbat and David Bywater zijn de nieuwe ‘cool kids’ en zijn bij de jongere generatie mateloos populair.  Maar niet alleen de modellen zijn millennial hero materiaal, zelfs de jonge fotograaf, Bryany Eslava, is een ware millennial held. Het engagement van Tommy Hilfiger stijgt door deze posts met bijna 150 procent.

 

Trend 10 Art & Creativity

Converse

Converse weet als geen ander kunst en creativiteit in hun campagnes te verwerken. Al jaren steunen zij jonge muzikanten, kunstenaars en extreme sporters. Voor Converse is niets te gek, zij zijn altijd #readyformore. In de laatste campagne zien we “El Arte Es Basura” (Art is Trash) aan het werk. Hij is een moderne kunstenaar uit Barcelona met een hele eigen stijl. En Converse ziet hem graag werken in haar laatste campagne.

IIZT Social War Maart 2016 Visual 21

“El Arte Es Basura” gaat 25 uur lang aan de slag in een gigantisch groot verlaten hotel aan de Kroatische kust. Met 500 liter verf, 942 kilo afval, 360 meter tape en meer dan 6000 vierkante meter aan geverfd oppervlakte. “El Arte Es Basura” zorgde er in zijn 25 uur durende sessie voor dat niets meer hetzelfde was. Hij liet het hotel zelfs achte met 133 nieuwe hotelgasten. De samenwerking met de Barcelonees levert Converse een engagement stijging van meer dan 210 procent op.

 

Trend 11: green environment

Zeeman

Zeeman kleurt in maart langzaam van geel naar groen. De engagement leider van de maand feburari weet in maart ook een gevoelige snaar te raken bij haar achterban. Het zet zichzelf duidelijk in de markt als een milieu- en maatschappelijk bewuste organisatie. Het geeft openlijk antwoord op een groot aantal vragen. Van het terugdringen van het gebruik van plastic tasjes tot het doneren van niet verkochte kleding aan goede doelen. Het bewuste gezicht van Zeeman levert het bedrijf ook in maart een prachtige engagement stijging van meer dan 330 procent op. 

 


Wil je meer weten over Social War?

Neem dan contact op via 020 – 693 3131 of via Richard Derks: richard@iizt.com. Meer informatie kun je ook vinden op www.iizt.com.

Over Social War: Social War meet sinds 2011 de kracht van social media engagement bij meer dan 70 modemerken. Het meet het aantal actuele aantal fans op Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en YouTube. Daarbij monitoren wij het engagement die merken met hun achterban hebben. Dit betekent dat de kracht, impact en kwaliteit van de verschillende merken gemeten kan worden en de impact hiervan tussen grote en kleinere merken vergeleken kan worden. Het is goed om te weten dat kleinere merken soms beter presteren dan gigantische mainstream merken.