TOP

Bereik je klanten via WhatsApp *

Whatsapp als marketing- en communicatiekanaal voor retailers. Het staat nog in de kinderschoenen, maar biedt tal van mogelijkheden zo laten de pioniers op dit gebied zien.

Voor het grote introductiefeest in Argentinië van Absolute Unique, een limited edition van vodkamerk Absolute, waren twee kaarten beschikbaar gesteld voor het publiek. Om de felbegeerde entreebewijzen te bemachtigen moesten consumenten één ding doen: de virtuele portier, Sven genaamd, overtuigen hen binnen te laten. En dat overtuigen moest gaan via WhatsApp.

Potentiële klanten

Absolute had hiermee als eerste de primeur om WhatsApp in te zetten als marketingmiddel om te communiceren met klanten. Het leverde een contactengroep op met 600 potentiële klanten, en natuurlijk een hoop gratis publiciteit. Van het hele proces maakte het bedrijf een filmpje voor youtube dat enthousiast bekeken werd.

WhatsApp inzetten om klanten te bereiken staat nog in de kinderschoenen. Toch moeten retailers en merken serieus nadenken over de mogelijkheden die dit communicatiekanaal biedt, blijkt uit Connected life een wereldwijde studie van TNS Nipo naar het veranderende digitale medialandschap.

Klanten ‘appen’

Hoewel 55 procent van de Nederlanders dagelijks en 74 procent wekelijks gebruik maken social networking (denk aan Facebook) maakt instant messaging (WhatsApp maar ook mobiel betalen en social gaming) een snelle groei door. Bijna vijftig procent van de mensen maakt hier dagelijks gebruik van. Jongeren verkiezen whatsapp nu al boven Facebook.

Gemeentes, ziekenhuizen maar ook energieleveranciers hebben al contact via whatsapp met klanten maar hoe doe je dat als retailer? Dit laat de Israëlische chocoladefabrikant Klik Chocolate zien. Het bedrijf wilde een betere band opbouwen met jongeren en koos in 2013 WhatsApp als kanaal door een ‘Simon Says’ spel te ontwikkelen. Op de Facebookpagina werd een telefoonnummer vermeld die consumenten aan hun contactenlijst konden toevoegen in whatsapp. Daarna startte een game met opdrachten. Via de instant messaging app konden klanten een foto van hun gezicht sturen als de chocolade op was.

Meer dan tweeduizend tieners deden mee aan de game en 91 procent vervulde de opdrachten die Klik Chocolate gaf. Wereldwijd staat 44 procent van de consumenten open voor een dergelijke engagement met merken, volgens Bram van Schaik van TNS Nipo. Hoewel Nederlanders volgens hem op dit gebied wel ‘hard to get’ zijn.

Opdringerig?

Het risico van een campagne via WhatsApp is dat het als opdringerig kan worden ervaren. “Daarom is het belangrijk dat een campagne wordt afgestemd op de juiste doelgroep”, aldus Van Schaik op een congres. Interactie met merken in toegang tot reviews en online services hebben grote waarde volgens hem. Retailers kunnen via een whatsapp groep of contactnummer niet alleen vragen beantwoorden van klanten maar ook over kortingsacties, events en andere activiteiten communiceren.

Enkele tips:

  • Koop een aparte prepaidtelefoon met eigen telefoonnummer
  • Zorg ervoor dat klanten weten dat ze kunnen communiceren via Whatsapp
  • Vraag klanten toestemming voor het sturen van reclame en andere boodschappen via Whatsapp.
  • Test het gebruik van Whatsapp een paar maanden.
  • Geef altijd direct antwoord.