TOP

Bastiaan’s Bazar: Mooie kleding en marktgevoel

De rijbak van de Hollandsche Manege in Amsterdam werd voor een dag omgetoverd tot marktplaats. Stylist en modegoeroe Bastiaan van Schaik organiseerde op zondag 6 september zijn eigen Bastiaan's Bazar. De bedoeling was om behalve winkeliers, ook de consument aan te trekken. "Het grote publiek kan hier kennis maken met mooie, maar betaalbare dingen."

Om 12 uur ‘s middags stromen de eerste bezoekers binnen en organisator Bastiaan is zichtbaar in zijn nopjes. “Ik hoop dat de standhouders een goede verkoopdag hebben en de bezoekers nieuwe dingen ontdekken. Sommige merken die hier staan, vind je ook in de Bijenkorf. Maar hier bieden we kinderopvang, mensen kunnen rustig passen en is het geen gedoe om je auto kwijt te kunnen. Die dingen kunnen voor mensen een reden zijn om hier te winkelen in plaats van de stad. We hebben zo breed mogelijk gepromoot, want het moet een bazaar zijn voor iedereen.”

Grote publiek
De standhouders zien ook een meerwaarde in het initiatief. Leon Heppner van Fashion Instinct zette ook zijn eigen kraam op met kleding van Global Funk en Birds. “Dit is een leuke manier om je merk te presenteren aan het grote publiek. Het zijn niet alleen winkeliers die hier kunnen kopen, maar ook de consumenten zelf. En toch heeft het event een exclusieve sfeer door de mooie locatie.”

Marktgevoel
Ondanks de luxe ogende locatie, wilde Bastiaan niet dat zijn evenement exclusief was. “Ik wilde niet van die fancy stands, het moet echt een marktgevoel geven, toegankelijk zijn.” Vooral voor de merken die in Nederland nog niet in de winkel hangen, maar alleen via het internet te koop zijn, kan dat goed van pas komen. “Ik hoor vaak dat mensen niet aan internet-shoppen doen, omdat ze de stoffen niet kunnen voelen of niet zeker zijn van hun maat”, aldus de organisator. “Hier kunnen ze ook met die merken kennis maken. Als de kleding goed bevalt, kunnen ze in de toekomst online winkelen.”

Missie geslaagd
Onder de 22 stands bevonden zich onder meer kramen van Fab., Mada van Gaans, La Dress, ISCOV en Daryl van Wouw. Ook haar en make-up kwamen aan bod. Bastiaan zelf had een eigen vintage-corner waar spullen voor kleine prijzen de deur uit vlogen. In totaal waren er 1409 bezoekers en die leken enthousiast. “Ik wist niet dat Daryl van Wouw zo betaalbaar was”, aldus bezoeker Devon. “Je zou denken dat zo’n merk veel duurder is, omdat er een dure sfeer omheen hangt. Nu blijkt dat het reuze meevalt.” De missie van Bastiaan van Schaik lijkt geslaagd.