TOP

ARMEDANGELS strijdt al vijftien jaar voor een betere wereld

Duurzaamheid, milieu en circulariteit. Iedereen heeft het er tegenwoordig over, maar ARMEDANGELS strijdt al vijftien jaar voor een betere wereld. Hoe? Met mode die radicaal anders wordt geproduceerd.

Eco-strijders die eraan werken om de wereld te redden, met dat imago in thuisland Duitsland wordt duidelijk waar ARMEDANGELS voor staat. Het modemerk besloot vijftien jaar geleden te vechten voor een rechtvaardige, duurzame wereld door het veranderen van de keten en kleding te produceren die volledig ecologisch en fair is.

Als de nieuwe agent voor ARMEDANGELS in Nederland kunnen Patrick Reijtenbagh en Duncan Ramdas van PDR2 hierover meepraten. Beiden werkten zo’n twintig jaar voor grote jeansmerken en weten als geen ander dat het ook anders kan. “Ons motto is ‘change the game’. We zien heel veel dat anders zou kunnen en anders zou moeten. ARMEDANGELS was wat dat betreft zijn tijd ver vooruit.”

Ecologisch verantwoord

ARMEDANGELS ging in 2007 van start met een enkel T-shirt en is de afgelopen vijftien jaar uitgegroeid tot een compleet merk voor mannen en vrouwen. Het laat hiermee zien dat mode ook ecologisch en ethisch verantwoord kan zijn. Die gedachte komt terug in alle stappen van het productieproces, waarbij ARMEDANGELS volledig transparant is over de manier waarop de collectie tot stand is gekomen.

Hoe ARMEDANGELS te werk gaat, zien we goed in de detoxdenim-collectie. De jeans zijn gemaakt van biologisch katoen, dus zonder het gebruik van pesticiden en met een veel lager verbruik van water, chemicaliën en energie dan normaal katoen. De denim wordt gewassen met natuurlijke enzymen in plaats van de gebruikelijke – en vervuilende – methode met stenen en water.

Daarnaast investeert ARMEDANGELS in de volgende stap van duurzaamheid: producten circulair maken. Elke jeans bestaat voor twintig procent uit gerecycled katoen, afkomstig van hergebruikte resten en afval uit de eigen productieketen. De jeans van ARMEDANGELS zijn bovendien zelf gebaseerd op een circulair design, zodat ze aan het einde van hun levensduur gemakkelijker versneden en verder gerecycled kunnen worden.

On point

Met een merk als ARMEDANGELS haalt de detaillist ‘groen’ in de winkel en brengt wat steeds meer mensen op dit moment belangrijk vinden. “Er is een kentering gaande. We zien dat veel mensen weten wat er mis is in de kledingindustrie en verandering willen”, zegt Patrick Reijtenbagh.
De detaillist die kiest voor ARMEDANGELS is in elk geval van één ding zeker: de jeugd is al overtuigd van de noodzaak van duurzaamheid. Reijtenbagh: “Jonge mensen zijn heel erg bezig met onze omgeving en het sociale aspect. Ze willen goed doen en niet meewerken aan verspilling. De mode die we maken is on point en bovendien gemaakt op de juiste manier. Het is mode die de jeugd aanspreekt.”

Wie de collectie van ARMEDANGELS wil bekijken, is welkom in de showroom van PDR2. De pop-up showroom van de agentuur is dit keer te vinden in de Amsterdamse Houthavens. Op het water in de Bonte Zwaan (Haparandadam 7) is de showroom geopend van 12 januari tot eind februari 2022.

Info: armedangels.com, patrick@pdr2.eu, 06-11717731