TOP

Aimée the Label start wegens succes met agent. ‘De gunfactor is belangrijk.’

Het vrouwenmodelabel Aimée the Label is drie jaar na de start zo gegroeid dat oprichter Suzanne Schaffer met een agent gaat werken. Oud-collega Sharon van Driel neemt sinds 1 oktober een deel van de klanten over en wordt nauw betrokken bij de ontwikkeling van het merk.

Beeld: Rosalie Voortman voor Aimée the Label

Ooit waren Sharon en Suzanne sales-collega’s bij een agentuur in Roosendaal. Toen dat agentuur tien jaar geleden stopte besloot Suzanne haar eigen bedrijf Lof Agenturen te beginnen en ging Sharon aan de slag voor Penn & Ink. “We zijn altijd goed bevriend gebleven en vaak kwam het gesprek op samenwerken. Begin dit jaar besloten we ervoor te gaan en heeft Sharon haar baan opgezegd om een eigen agentuur te beginnen”, vertelt Suzanne.

Links Sharon van Driel en rechts Suzanne Schaffer

De showroom van agentuur Room 16 van Sharon is te vinden in Rotterdam. “In de toekomst hoop ik het merkenpakket uit te breiden, maar ik begin met de verkoop van Aimée the Label, daar ligt in eerste instantie de focus op”, legt Sharon uit. “Ik ga me richten op de nieuwe klanten en zal langzamerhand wat klanten van Suzanne overnemen, zeker de retailers die dichtbij Rotterdam zitten. Bestaande klanten hebben de keus om naar mij in Rotterdam of Suzanne in Oirschot te komen.” Maar de samenwerking gaat verder dan alleen de verkoop. Sharon wordt ook betrokken bij de ontwikkeling van de collectie. Suzanne: “Ik maak een opzet voor de collectie en Sharon doet dan haar suggesties, bijvoorbeeld wat betreft kleuren of prints. Het is echt pingpongen over en weer en dat werkt goed.”

Uitbreiding

Aimée the Label is in drie jaar tijd hard gegroeid. Inmiddels zijn er 71 verkooppunten, waarvan 60 in Nederland. Sinds kort is er ook een agent in Duitsland en vanaf komende winter in België. Tot nu toe deed Suzanne alles zelf, naast het agentuur met de merken Six Ames en Just in Case. “Het is heel veel en daarom ben ik zo blij met Sharon. In sales liggen heel veel kansen voor Aimée, alleen kom ik daar zelf niet altijd meer aan toe. Alle aanvragen kan ik nu met een gerust hart bij Sharon neerleggen. We hebben zo’n goede basis vanuit het verleden dat ik alle vertrouwen in haar heb. Ik vind het ook heel leuk om weer met een collega samen te werken, want tot nu toe deed ik alles zelf, soms met behulp van een stagiair.

Sparringpartner

Aimée the Label is casual chic voor het dagelijks leven. Begonnen met een kleine collectie met tien stijlen in zes kleuren staat er inmiddels een totaalcollectie. Suzanne: “Maar nog steeds zijn we er heel scherp op dat je alles met elkaar kunt combineren. De frustratie van winkeliers is dat ze een blazer en broek kopen en dat de blazer soms het eerst is uitverkocht en ze blijven zitten met die broek. Wij brengen in dezelfde kleurtonen verschillende items om door te kunnen blijven combineren.” Ze is met haar eigen merk een sparringpartner voor klanten. “De retailer is op zoek naar de juiste samenwerking met de juiste leverancier. We hanteren een marge van 2.8 die door de betalingskorting nog verhoogd kan worden. We bieden de mogelijkheid tot ruilen en nabestellen en we verwerken de input van klanten in de nieuwe collecties. We hebben bijvoorbeeld luxere items toegevoegd en meer katoenen items in de wintercollecties omdat daar vraag naar was vanuit de retailer en de consument.”

Rebranding

Er zitten de nodige veranderingen aan te komen voor 2023. Zo gaat Aimée van twee naar vier collecties per jaar en wordt vanaf de zomercollectie 2023 een rebranding doorgevoerd met een nieuw logo, nieuwe labels en een vernieuwde website, waar ook een b2b gedeelte op komt voor bijbestellingen. Uiteraard hopen de twee dankzij de nieuwe samenwerking te gaan groeien. Sharon: “Suzanne is in korte tijd ondanks corona snel gegroeid met hele trouwe klanten. Nu met mij erbij gaan we voor verdere groei. Er is veel interesse vanuit de markt. We hebben het idee dat mensen Aimée nu echt ontdekken en het er over hebben.” Suzanne vult aan: “We hebben geen doelstelling uitgesproken, maar ik denk wel dat we snel gaan verdubbelen in het aantal verkooppunten. Het allerbelangrijkste speerpunt is de gunfactor van Sharon. Retailers die haar kennen vertrouwen erop dat wat zij doet goed is.”