TOP

Actieve retailers zijn winnaars

Actieve winkeliers doen van alles maar wie zich echt retailkoning wil noemen, moet verder kijken en handelen dan de eigen toko. Maar hoe bereik je je klanten buiten je winkel om? Een aantal winnende voorbeelden.

Actieve winkeliers trekken er op uit, kijken rond en verdiepen zich in nieuwe ontwikkelingen en collecties. Ze investeren in goed personeel, unieke etalages en zijn actief op diverse social media. Maar het zijn de ondernemers die verder kijken en handelen dan hun eigen toko die zich retailkoning kunnen noemen. Hoe? Ik zal je een aantal winnende voorbeelden geven.

Service aan huis

Bijna elke retailer heeft tegenwoordig een webshop. De meeste vragen verzendkosten, sommige niet. Maar de winnaar brengt een bestelling gewoon naar de klant thuis. Dan wordt het pas echt persoonlijk en uniek.

Moet je je voorstellen:  je bestelt ’s ochtend een jeans en ’s avonds na het eten wordt er bij je aangebeld en staat de eigenaar (of een van de personeelsleden) bij je aan de deur. Je past de jeans in je eigen omgeving, waar jij je prettig voelt en als je wilt, kun je nog advies vragen ook aan de retailer.

Eventueel kijkt de retailer met je mee in je kast om te checken welke combi nou echt de beste match is met je jeans. En de echte winnaars nemen nog wat extra items mee om te showen. Wedden dat je meer verkoopt?

Bellen is verkopen

Elke retailer heeft zo zijn eigen vaste klanten. Klanten die met regelmaat langskomen en die regelmatig een bakkie meedrinken aan het begin of aan het einde van de dag. Dit zijn de momenten waarop je aan goede klantenbinding kan doen. Maar de winnaars gaan veel verder, die bellen de vaste klanten.

Hoe en wanneer? Bij binnenkomst van nieuwe items wordt er in het klantenbestand gekeken voor wie welke item is ‘ingekocht’ en bij welke klant het item past. Elke werknemer heeft zijn eigen relaties welke hiervoor benaderd kunnen worden. Wacht dus niet totdat de klant in je winkel komt, maar bel, mail of WhatsApp deze actief.

Maak een simpele foto met de items bij elkaar gefotografeerd in collage vorm. Zeker weten dat de klant dit erg waardeert en binnen een aantal dagen bij je in de winkel staat. Succes gegarandeerd.

Adviseren is het nieuwe verkopen

Het echte harde verkopen is niet meer van deze tijd. De klant weet dikwijls precies wat ze willen en ook wat er te halen valt. Ze zijn goed geïnformeerd. Soms zelfs beter dan de retailer. Maar vaak weet de klant niet goed wat het beste bij ze past qua kleur of silhouet. De winnaars spelen hier goed op in door elk seizoen voor elke vast klant een beeld bij elkaar te stylen. 

Presenteer de sets op een klantenavond of nodig de klant uit na sluitingstijd als het rustig is in de winkel. En je bent helemaal de ultieme winnaar als je met de perfecte sets voor de klant bij hun thuis komt. Ga dus niet verkopen, maar denk mee en adviseer. Adviseren is het nieuwe verkopen.

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om een winnaar te zijn of te worden. Maar het gaat er om dat je actief naar je klanten handelt en niet enkel passief in je winkel wacht tot de klant naar je toe komt. Service is key en dat zal alleen maar belangrijker worden. Dus wacht niet op je klanten, maar zoek ze op.

Wouter Munnichs / wouter@long-john.nl

Wouter Munnichs  heeft ruim twintig jaar ervaring in de retail- en fashionbranche. Leerschool was Diesel Jeans, waar hij zes jaar heeft gewerkt. Daarna stond Munnichs aan de wieg van merken als LVIS (kindermode), Ontour en Red – Rag Shoes. Ook heeft hij bij diverse modebedrijven gewerkt als sales- en marketing manager. Munnichs is mede-eigenaar van lifestylemerk Butts and Shoulders. Hij is actief als freelance marketingspecialist voor denimmerken, winkels, events en beurzen. Ook heeft hij een dagelijkse inspiratieblog: www.long-john.nl