TOP

Aankondiging: Lidewij Edelkoort over zomer 2020

Op dinsdag 6 november geeft Lidewij Edelkoort haar presentatie over de trends, kleuren en materialen voor zomer 2020, met als thema Folklore. De trendforecaster keert na enkele seizoenen in Theater de Meervaart in Amsterdam terug naar Muziekgebouw aan ’t IJ.

In de hoofdpresentatie Folklore toont Lidewij Edelkoort de ontwikkelingen in mode, lifestyle, materialen en kleuren in vrouwenmode voor zomer 2020. Als het aan de trendforecaster ligt, wordt het een seizoen vol kleuren, prints, rijke materialen, bloemen, borduurwerk en haakwerk. ‘’Folklore kan worden beschouwd als het onbewuste beeld van onszelf; een manier waarop mensen een identiteit delen en samenkomen met een sterk gevoel van verbondenheid. Folklore blijft zichzelf opnieuw uitvinden terwijl de samenleving van de ene periode naar de andere evolueert en generaties veranderen. Elke folklore is uniek. In elk dorp zijn de ingrediënten hetzelfde, maar de uitvoering verschilt en voegt een nieuwe laag toe.”

folklore1

Kleuren

In de presentatie Genesis staat Edelkoort stil bij de essentiële kleuren en kleurcombinaties voor het zomerseizoen. “Genesis kan worden gezien als de mythe van de schepping, waar respect voor de schepping in zijn geheel van vitaal belang is voor onze overleving. We kunnen parallellen trekken naar de tegenwoordige tijd, nu mensen opnieuw hun paradijs moeten verlaten vanwege hun eigen onverantwoordelijke gedrag dat leidt tot overstromingen, hagelbuien, verwoestende stormen en gewelddadige vuren uit de hel (bosbranden). We zijn begonnen met het vernietigen van onze eigen soort.’’

Activewear

De trends in activewear voor zomer 2020 belicht Edelkoort in de presentatie Streetwear. ‘’Het huidige geloof in streetstyle heeft epische proporties aangenomen, een beweging die begon in de jaren zestig met de studentenprotesten in Parijs en nooit meer is gestopt. Streetwear is een tegenwicht van de chaos en wanorde, waarbij we altijd kunnen rekenen op ons sweatshirt, statement T-shirt, losse shorts, windbreaker en bodywarmer. Een jonge garde ontwerpers beïnvloedt zowel de mainstreammerken als de luxe modehuizen.”

Activewear

Home & interior

In de presentatie The House of Colour komen de home & interior trends aan bod. ‘’Na twintig jaar van geweldig autonoom design, met de ontwikkeling van innovatieve materialen, zal de nieuwe focus in het huis van de toekomst het gebruik van kleur zijn. Deze ontwikkeling is nog maar net begonnen en zal in het volgende decennium groeien. De aangeboren angst bij mensen om kleur te gebruiken, maakt geleidelijk plaats voor de vreugde om met kleur leven te geven aan anders vergeten ruimtes en producten. Een scheut geel kan een kamer wakker maken, een schaduw van grijs kan een ruimte creëren, een vleugje roze kan mensen aan het lachen maken.’’

Inschrijven

Het programma op dinsdag 6 november 2018 duurt van 10.00 tot 16.15 uur. De entreeprijs is €375,- per persoon. Studenten en docenten betalen € 225,-. Kaarten bestel je via de website van organisator Appletizer.