TOP

Aandacht voor mens en maatschappij is in de mode [achtergrond]

Natuurlijk, de modemarkt is een commerciële business. Toch groeit bij veel bedrijven in de gehele keten – van merk tot retailer en zelfs vakbeurs - het gevoel om ‘iets terug willen doen voor de maatschappij en de medemens’.

Tijdens de afgelopen Black Friday, eind november, werd de maatschappelijke betrokkenheid van de modebranche nog maar eens duidelijk. Als tegenreactie op het kortingenfestijn gaven opvallend veel bedrijven een andere twist aan het begrip geven. Zij gaven geen korting op hun producten, maar doneerden in plaats daarvan een winstdeel aan een goed doel. Onder het mom van ‘give back’, iets teruggeven, bijvoorbeeld aan de maatschappij. 

 

Sokken voor daklozen

Zo konden klanten van webshop The Green Labels die dag kiezen of ze twintig procent korting wilden of dit wilden doneren aan een goed doel. Modezaak Kloffie in Haarlem riep deze dag uit tot Blue Friday en doneerde 20 procent van alle aankopen aan The Ocean Cleanup. Ook jeansmerk Kings of Indigo vond Blue Friday een goed idee. Zij schonken in samenwerking met de organisatie Made Blue water aan landen waar waterschaarste is. Voor elke verkochte jeans werd 100.000 liter schoon water beschikbaar gesteld. Qnoop hield het dichter bij huis: het sokkenmerk bedacht de actie ‘buy one, give one’, waarbij het bij iedere aankoop een paar sokken aan daklozen doneerde. 

 

Seek in actie

En daar blijft het niet bij. De Berlijnse street- en activewearbeurs Seek viert komende januari diens tiende editie met een speciale campagne. Samen met de organisatie One Warm Winter stelt het tijdens de modeweek in Berlijn goodiebags samen voor daklozen. Seek vraagt hiervoor exposanten oude collectiestukken, samples en voorraden te doneren. “We willen een alternatief bieden voor de wegwerpmentaliteit van tegenwoordig”, laat het Seek-team weten. Dominic Czaja van One Warm Winter stelt dat de ‘GiveBag’ van Seek een belangrijk voorbeeld is voor de mode-industrie, als het gaat om duurzaamheid. “Dit is pure goedheid.”

 

Meer initiatieven

Exposanten van Seek reageren enthousiast op het initiatief. Zo steunt Toms de campagne met een donatie, net als onder andere Palladium Boots, Ellesse, Falke, Hummel, Saucony, Stance, Helly Hansen, Wemoto en Chiemsee. Het laatste merk laat in een reactie weten te zijn verrast door de actie. “Dank Seek en One Warm Winter voor dit idee. De mode-industrie heeft zeker meer van dit soort initiatieven nodig.” 

 

Boost geven

Een ander mooi voorbeeld is de samenwerking tussen het Nederlandse duurzame jeansmerk en Sympany, een sociale onderneming die zich onder meer inzet voor het recyclen van textiel via de ‘geef-goed-door’ textielcontainers. Afgelopen week presenteerden zij de collab By Sympany by Kuyichi. De opbrengst van deze voor 20 procent gerecyclede jeans moet een boost geven aan de levens van dertig jonge vrouwen in afgelegen gebieden in Malawi. Zo wordt bijvoorbeeld een mobiele school gefinancierd. 

 

Groeiende aandacht

Dat de aandacht voor maatschappelijk en sociaal verantwoord ondernemen groeit, wordt bevestigd door Frans Tilstra, business developer bij MVO Nederland. “Net als het aantal initiatieven waarbij bedrijven zich kunnen aansluiten. Vrijwel alle modebedrijven zijn inmiddels goed doordrongen van het belang daarvan. Ik kom geen onderneming meer tegen die ik het moet uitleggen of hoef te overtuigen. Een belangrijk bewijs van deze positieve ontwikkeling zag ik afgelopen zomer op Modefabriek. Daar viel het standhouders op hoeveel aandacht de zogenoemde duurzame merken kregen, van inkopers en de media. Het is vrij nieuw en veelzeggend dat deze collecties zich tussen de reguliere merken profileerden.”

 

Voorzichtig positief

Toch zet Tilstra een kritische noot bij deze ontwikkeling. “Tegelijk blijft de prijs leidend voor de meeste modebedrijven. Het is helaas niet zo dat consumenten tegenwoordig massaal bereid zijn meer te betalen voor duurzaam geproduceerde mode. Daardoor zie je dat hardnekkige problemen diep in de productieketen nog steeds kunnen bestaan: uitbuiting, kinderarbeid, dierenleed en milieuvervuiling. Maar goed, de aandacht voor MVO groeit en dus kun je voorzichtig positief zijn.”

 

Kuyichi sympany 2

 

Kuyichi by Sympany

 

Seek x one warm winter