TOP

V&D in de problemen, consumenten minder negatief en Repeat opent in Rotterdam

V&D heeft schuldeisende leveranciers achter zich aan. Verder: Repeat Cashmere opent een Rotterdamse vestiging, Veja lanceert een hikingschoen en Helly Hansen wint een designprijs. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 20 februari.

Foto: Repeat

V&D in de problemen met schuldeisers

Online warenhuis V&D loopt achter met het betalen van leveranciers. Op 1 februari is de retailer daarom een procedure gestart voor een schuldenregeling, meldt Retaildetail. Afgelopen week heeft V&D-directeur Alexander van Slooten een mail gestuurd naar leveranciers, met een update over de situatie bij het bedrijf, meldt het platform dat de mail eveneens in handen heeft. Van Slooten geeft hierin toe dat er sprake is van ‘serieuze vertraging in de betalingen aan leveranciers’. 

Via de zogenoemde WHOA-procedure (Wet Homologatie Onderhands Akkoord) kan V&D een faillissement voorkomen. Doel van deze wet is om bedrijven te helpen reorganiseren. Hierbij is een onderhands akkoord tussen een onderneming en schuldeisers mogelijk. In de brief meldt Van Slooten verder dat ‘de oude schulden die ontstaan zijn voor 1 februari 2023, bevroren worden gedurende de periode dat gewerkt aan een juiste afwikkeling’. Naar verwachting wordt over uiterlijk twee maanden een voorstel voor een regeling gedaan. Indien nodig doet de rechter uitspraak over verdeling van middelen over de schuldeisers. 

Een aantal leveranciers laten aan Retaildetail weten dat ze ‘al maanden niet meer betaald worden’ en dat ze van V&D te horen kregen dat er sprake is van ‘een misverstand of een technisch probleem’. Van Slooten erkent dat er facturen openstaan en zegt in een goede afloop te geloven. “De verkopen voor de volle prijs vielen tegen. Nu focussen we op onze kracht: de verkoop van aanbiedingen.”  

Consumenten opnieuw minder negatief

Consumenten zijn in de maand februari opnieuw minder pessimistisch over de economie dan een maand eerder. Ook is de koopbereidheid minder negatief, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met -44 is het consumentenvertrouwen nog steeds uitzonderlijk laag, maar het krabbelt op ten opzichte van januari, toen het vertrouwen van de consument uitkwam op -49. 

Afgelopen week maakte het CBS ook bekend dat de moderetail een goed vierde kwartaal heeft gehad. In deze periode zijn bij kleding- en schoenenwinkels de omzet en het verkoopvolume toegenomen. 

Repeat Cashmere opent in Rotterdam

Repeat Cashmere heeft op 18 februari in Rotterdam de deuren geopend van een nieuwe winkel. De zaak is gevestigd aan de Pannekoekstraat 10A, in het zogenoemde MaHo Kwartier (Maagd van Holland kwartier). Deze populaire wijk biedt volgens het merk een aantrekkelijke mix aan kleinschalige mode- en schoenenwinkels, designshops, art galeries en horeca in het hogere segment. Repeat Cashmere heeft al twee flagshipstores in Amsterdam en Maastricht.

Repeat Cashmere is onderdeel van The Repeat Group, dat in 1996 in Zwitserland werd opgericht. Het merk staat bekend om de luxe, kasjmier basics. In 2008 openden de eerste flagshipstores in Amsterdam en Bern. 

Veja lanceert hikingschoen

Het Franse sneakermerk Veja heeft een eerste hikingmodel toegevoegd aan het assortiment. De technische hikingschoen, genaamd Fitz Roy, heeft een stevige, stabiele zool en is voorzien van multi-directionele stijgijzers en een Rock-Plate, waardoor dragers minder last hebben van scherpe stenen of rotsen tijdens het lopen. Het Trek-Shell bovenwerk is volledig gemaakt van gerecycled polyester en is zeer beschermend en waterafstotend doordat de dicht geweven stof is behandeld met een PFC-vrij duurzaam middel. Het model wordt uitgebracht in vier kleurstellingen en is exclusief verkrijgbaar via Veja-store.com. 

De hikingschoen is genoemd naar de Fitz Roy, de bekende Patagonische bergtop, gelegen op de grens van Argentinië en Chili. In 1952 slaagden twee Fransen er voor het eerst in deze berg te beklimmen. Veja bracht eerder al samen met het Italiaanse merk Vibram een functionele, door outdoor geïnspireerde schoen uit. 

Helly Hansen wint Duitse designprijs

Helly Hansen heeft een German Design Award gewonnen voor de nieuwe modular essence raincoat voor vrouwen. De regenjas, die onderdeel is van de zomercollectie 2023, is beoordeeld door een internationale jury van vooraanstaande deskundigen uit diverse ontwerpdisciplines. Het Noorse merk zegt in een verklaring de prijs een erkenning te vinden voor het innovatieve, veelzijdige en functionele ontwerp. 

De prijswinnende regenjas is ontworpen voor snel veranderende weersomstandigheden en wisselende temperaturen. De jas is daarom modulair gebouwd, zo kan de bovenkant worden verwijderd, waardoor deze verandert in twee afzonderlijke onderdelen: een waterdichte, winddichte korte jas en een ademende bodywarmer. De jury looft naast de multifunctionaliteit van de jas ook het gebruik van ademende, technische materialen en elementen als een verstelbare capuchon, taille en zoom die het draagcomfort verhogen. ‘Mode en technologie worden perfect gecombineerd’, stelt men.