TOP

Winstwaarschuwing Primark, oprichter Oilily overleden en De Koopman opent warenhuizen

Afgelopen woensdag overleed op 81-jarige leeftijd Oilily-oprichter Willem Olsthoorn. Verder opent het nieuwe concept De Koopman 5 filialen en moet modeketen Primark naar verwachtig tweederde van de winst inleveren. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 6 juli.

Winstwaarschuwing Primark

Primark zal dit jaar naar verwachting ongeveer twee derde van zijn winst moeten inleveren, zo waarschuwt moederbedrijf Associated British Foods (AB Foods) in een recent kwartaalbericht. AB Foods rekent nu op een winst van tussen de 300 en 350 miljoen pond voor Primark dit jaar. Vorig jaar werd er nog een winst van 913 miljoen pond genoteerd. De low budget-formule liep het afgelopen kwartaal veel inkomsten mis vanwege winkelsluitingen door corona eind maart, waaronder de winkels in Nederland. Sinds 4 mei zijn de meeste filialen weer open.

Modebedrijven Lijnden houden samen open huis

Op 2 en 3 augustus vindt de Lijnden Fashion Tour plaats waarbij alle zeventien modebedrijven in Lijnden open zijn voor retailers om de nieuwe collecties te bekijken en in te kopen. Er is een route langs de showrooms gemaakt en er is een shuttleservice tussen de verschillende adressen. De showrooms zijn beide dagen open van 10 tot 18 uur en vooraf aanmelden is niet nodig.

 

De Koopman opent warenhuizen

De nieuwste winkelformule van The Sting Companies, De Koopman, opent binnen nu en vier maanden vijf filialen in Rotterdam, Tilburg, Breda, Amersfoort en Amsterdam, onder andere in de voormalige panden van Hudson’s Bay. Het assortiment bestaat 21 dames- en herenkledingmerken van het moederbedrijf. In de eerste paar maanden wordt in De Koopman recente voorraad van The Sting Companies verkocht met hoge kortingen. Vanaf augustus wordt de collectie aangevuld met nieuwe kleding van andere eigen merken van het moederbedrijf.

Willem Olsthoorn overleden

Willem Olsthoorn, mede-oprichter van het internationaal bekende modemerk Oilily is afgelopen woensdag op 81-jarige leeftijd in Bergen overleden, zo meldt Alkmaar Centraal. Olsthoorn en zijn in 2013 overleden vrouw Marieke richtten in 1963 het kledingmerk op. Zij was verantwoordelijk voor het ontwerp, hij voor de zakelijke kant. Het modemerk was populair vanwege de kleurrijke ontwerpen van de kinderkleding. Eind jaren negentig liepen de verkopen terug, waarna Olsthoorn een meerderheidsaandeel verkocht aan ABN Amro en een risicokapitaalgroep. In 2009 ging het label failliet en kocht Olsthoorn zijn aandelen terug. Het merk maakte een doorstart als lifestylemerk en heeft anno 2020 eigen winkels in Bergen en Alkmaar en verkoopt dames- en kindermode, tassen en beddengoed in meer dan 20 landen in Europa, Amerika en Azië.

Credit beeld: De Koopman