TOP

Modebranche is koploper in retouren, FNG werkt samen met E5 Mode en Forever 21 kiest voor e-commerce

De modebranche is verantwoordelijk voor 44 procent van alle retouren in Nederland, zo blijkt uit een onderzoek. Verder: de eigenaar van Steps en Promiss gaat samenwerken met E5 Mode en ontkent uit te zijn op een overname, en H&M geeft Nederlandse shoppers advies om kleding langer te kunnen dragen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 8 januari.

Eigenaar Steps en Promiss gaat samenwerken met E5 Mode

Het is nieuws werd in Nederland overschaduwd door de aankondiging dat de winkels van Promiss en Steps (voor het merendeel) gaan sluiten en online verder gaan, maar de eigenaar van deze ketens, het Belgische kledingconcern FNG, gaat een samenwerking aan met de Belgische branchegenoot E5 Mode. Dat heeft FNG bekendgemaakt in een verklaring waarop al enkele dagen werd gewacht, schrijft beurswebsite IEX. Donderdag 2 januari werd de handel in het aandeel aan de Amsterdamse beurs in afwachting van de mededeling al stilgelegd. In de verklaring wordt gesteld dat FNG geen plannen heeft om E5 Mode over te nemen. E5 Mode werd eind vorig jaar overgenomen door voormalig FNG-manager Frédéric Helderweirt. Dat leidde tot speculaties dat hij een overname door FNG zou voorbereiden, maar het concern ontkent dat dus. FNG en E5 Mode gaan wel samenwerken op het gebied van inkoop van kleding.

Onderzoek: Nederlandse modebranche is nog steeds koploper in het aantal retouren

Nederlanders retourneren 13 procent van hun online aangeschafte items. Daarmee is Nederland koploper in Europa, waar gemiddeld 10 procent wordt geretourneerd. Een opvallende daling vond plaats binnen het fashionsegment. Waar eerder nog meer dan de helft (51 procent) van alle Nederlandse retouren uit fashion bestond, is dit aandeel inmiddels met 7 procentpunt gedaald. Ondanks de daling is het fashionsegment met 44 procent nog steeds de grootste categorie in Nederland. Dit alles blijkt uit de E-Shopper Barometer 2019 van pakketbezorger DPD. Het onderzoek werd uitgevoerd door Kantar TNS onder 24.328 e-shoppers uit 22 landen, waaronder 1.010 Nederlanders.

Forever 21 zet in op e-commerce

Ook Forever 21 richt zijn pijlen op de e-commerce. Dat schrijft Twinkle Magazine. Het geplaagde modemerk vroeg eind september vorig jaar faillissementsbescherming aan om het mogelijk te maken op een andere manier verder te gaan. De modeketen sloot 350 van de 815 fysieke winkels wereldwijd en heeft deze week aangegeven vol in te zetten op e-commerce. De e-commerce strategie richt zich vooral op consumenten in Canada, Azië-Pacific en Latijns-Amerika.

Outdoorkleding wordt indoormode

Outdoormerken hadden altijd een wat belegen uitstraling. Dat is voorbij. Wie zich nu een cool en stoer uiterlijk wil aanmeten, draagt klassieke buitensportmerken. Ook modemerken kijken intussen naar buiten. Dat schrijft Michou Basu in Het Financieele Dagblad deze week. “Functionele parka’s met dons, getapete naden, ritsen met een coating en allerlei technische details; je verwacht ze eerder hoog op een gletsjer dan op straat. Toch zien we nu juist de allerhipsten lopen met dit soort jassen en accessoires. En dat is niet omdat het weer dat vereist. Een jas waarin je temperaturen als -20 °C trotseert hebben wij niet per se nodig.”

H&M lanceert Take Care concept in Nederland

Hoe zet je eenvoudig een knoop weer aan je blouse? En hoe repareer je in een handomdraai een gaatje in je favoriete trui? Met het Take Care concept dat H&M nu in Nederland introduceert, worden handige tips en tricks gegeven die inspireren en helpen om kleding, schoenen en accessoires te onderhouden, verzorgen, repareren en te vermaken – met als doel ze langer te laten meegaan, zo schrijft H&M in een persbericht . “We houden van fashion, net als onze klanten. Met het Take Care concept willen we hen aanmoedigen om goed voor hun fashion favorieten te zorgen, zodat ze er langer van kunnen genieten. Take Care is een van onze vele initiatieven om de mode-industrie te verduurzamen, naast bijvoorbeeld onze wereldwijde kledinginzameling en de mogelijkheid van bezorging van je online bestelling per fietskoerier”, zegt Annet Feenstra, Sustainability Manager van H&M in het persbericht.