TOP

Black Friday steeds populairder, Men at Work sluit winkels en opening Style Outlets jaar opgeschoven

Black Friday wordt steeds populairder in ons land. Retailadviesbureau RMC verwacht dat dit Amerikaanse koopjesfestijn voor meer drukt in de winkelstraat zorgt. De opening van outletcentrum The Style Outlets loopt vertraging op, Instagram breidt shopfunctie uit en wat gebeurt er met Men at Work nu er toch weer winkels sluiten? Je leest dit en meer in het nieuwsoverzicht van 19 november.

Deel winkels Men at Work alweer op slot

Een deel van de winkels van Men at Work waarmee de nieuwe eigenaar Victory & Dreams Holding wilde verdergaan, is alweer dicht. Momenteel staan er vijf filialen op de website vermeld, schrijft Retailnews.

Voor het faillissement op 26 juni 2018 telde Men At Work nog 27 winkels. Toen de multibrandketen op 1 augustus werd overgenomen door Victory & Dreams Holding – de moedermaatschappij van onder meer Miller & Monroe en Witteveen Mode – was de nieuwe eigenaar voornemens winkels in Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Den Bosch, Groningen, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Sneek en Utrecht open te houden. Ook zou de webshop worden heropend. Dat laatste is nog niet gebeurd.

De winkel in Den Haag houdt opheffingsuitverkoop, meldt Indebuurt. Een medewerker laat weten dat er voorraden van andere vestigingen zijn binnengekomen en dat eind februari deze winkel op slot gaat. Of er nog een toekomst voor Men At Work is, kan een woordvoerder niet zeggen, schrijft Retailnews, omdat ‘de plannen nog niet helder zijn’. De duidelijkheid komt mogelijk eind dit jaar.

Instagram breidt shopfunctie uit

Gebruikers van Instagram kunnen nu ook items van video’s kopen. Items kunnen worden opgeslagen in een shopping collectie bij opgeslagen berichten. Dat nieuwe shopgedeelte lijkt veel op een online winkel, maar dan met die items die de gebruikers zelf heeft bewaard.

Ook kunnen Instagrammers makkelijker winkelen bij bedrijfsprofielen. Alleen bepaalde berichten worden beschouwd als winkelposts op Instagram. Niet elk merk heeft zich aangemeld voor een bedrijfspagina waarmee ze via hun profiel kunnen verkopen. Instagram heeft onlangs zakelijke profielen toegestaan om hun verhalen te taggen met producten, en nu kunnen ze dit doen met videopost in hun feed.

Die bedrijfsprofielen worden ook anders ingericht. Berichten die item bevatten die kunnen worden gekocht, komen onder een winkelknop. Op die manier kunnen gebruikers bedrijfspagina’s behandelen als een webwinkel.

Black Friday steeds populairder

Komende vrijdag 23 november is het Black Friday, het koopjesevenement dat is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Volgens het retailadviesbureau RMC wordt het een regelrechte ‘retailhit’. Uit hun passantentellingen blijkt dat het koopjesfestijn elk jaar meer consumenten naar de winkelstraten trekt. In 2017 was het op Black Friday namelijk 16 procent drukker in de winkelstraten ten opzichte van 2015. Opvallend is dat toen de dagen erna ook meestegen.

LEES OOKBlack Friday: moet je er wel/niet aan mee doen?

RMC verwacht dat die dit jaar nog sterker zal stijgen dan in 2017 en wel met 20 procent ten opzichte van vorig jaar, vanwege de toenemende belangstelling van het event onder zowel retailers als consumenten. RMC adviseert retailers vol in te zetten op Black Friday, in de etalage en op social media, zoals het modemerk NA-KD doet op Instagram.

Textilia is benieuwd of en, zo ja, hoe moderetailers invulling geven aan Black Friday. Email ons hierover op redactie@textilia.nl of via een van onze social media-kanalen Instagram of Facebook.

Opening The Style outlets jaar vooruit geschoven

Het outletcentrum Amsterdam The Style Outlets heeft opnieuw vertraging opgelopen. De opening staat nu voor najaar 2020 gepland, een jaar later dan de bedoeling was. Dat schrijft Retaitrends.

Aanvankelijk zou het outletcentrum bij Halfweg vorig jaar worden geopend, maar door bezwaren tegen de bouwvergunning liep het project vertraging op. Momenteel worden de laatste voorbereidende maatregelen voor de bouwgenomen, meldt ontwikkelaar Neinver.

The Style Outlets moet een shopdorp worden van bijna 19.000 vierkante meter luxe winkeloppervlak met de meest bekende merken. Het terrein van de oude suikerfabrieken wordt omgetoverd tot een gebied waar consumenten en toeristen een dagje kunnen outletwinkelen. Er komen rond de 115 winkels, een restaurant, en het wordt gezellig ingericht met passages en een kindvriendelijke zone. Parkeren kan er voor de deur op zo’n 1950 plekken.

Inmiddels telt ons land drie outletcentra in Roosendaal, Lelystad en Roermond. Begin deze maand werd het plan om er ook één in Assen te openen, afgeschoten. Provinciale Staten wilden echter geen zogenaamde ‘weidewinkels’ in haar provincie. Ook een outletcenter werd aangeduid als weidewinkel. Maar nu wordt er door lokale politici in de gemeenten Oldambt en Oosterwolde naar het project gevist, aldus de lokale krant.

Kindermodemerk Tumble ‘n Dry gaat zelfstandig verder met nieuwe investeerder

Een jaar na de overname door Brand Retail Group heeft het kindermodemerk Tumble ‘n Dry opnieuw een nieuwe eigenaar. Dat meldt Bengels, het vakblad voor de kindermodebranche. Het gaat nu zelfstandig verder met de hulp van een investeerder.

“Tumble ’n Dry is een mooi voorbeeld van een onderneming die laat zien dat je ook in een moeizame markt stappen vooruit kan zetten”, licht die investeerder toe. “Zo heeft Tumble haar omzet de afgelopen vier jaar weten te verdubbelen, is de collectie verbreed en zien we online en internationaal interessante ontwikkelingen.”

Dit zijn de winnaars van de Corporate Fashion Awards

Voor de tiende keer zijn afgelopen week de uitreiking plaats van de Corporate Fashion Awards in het Hulskampgebouw in Rotterdam. Deze award is een initiatief van de brancheorganisatie van bedrijfskleding DutchWorkWear.nl, ledengroepering van Modint. In Nederland dragen ongeveer 6 miljoen mensen bedrijfskleding.

Per categorie is er een winnaar gekozen. De volgende bedrijven mochten een award in ontvangst nemen:

Sustainable Collection: CSU- Schijvens bv

Dit zei de jury: “Het plaatje was helemaal rond, MVO hoeft echt niet saai te zijn.”

Health & Care: Prinses Maxima Ziekenhuis – De Berkel bv in samenwerking met Monique Collignon.

Dit zei de jury: “Een collectie waarin lef is getoond door met een nieuwe duurzamere stof te werken en die qua detail en ontwerp erg indrukwekkend is.”

Corporate Fashion: De Rooi Pannen – SA Wear

Dit zei de jury: “Voor deze collectie is met zoveel onderdelen rekening gehouden. Niet alleen met de kleding, de omgeving en de gebruiker, maar ook met de nieuwe generatie. En dat is eigenlijk wel het allermooiste.”

Corporate Casual: Lely – Company Fits

Dit zei de jury: “Op alle criteria hebben ze het maximale aantal punten behaald. De collectie heeft een consistente en innovatieve doorvoering van de bedrijfs-DNA in een unieke combinatie met duurzaamheid.”

Best Stock Collection: Mascot

Dit zei de jury: “Het heet dan misschien werkkleding maar ik zou het privé ook wel dragen.”

Workwear: Huuskes – Moderna Textielservice

Dit zei de jury: “Deze collectie stak er met kop en schouders bovenuit door het totaalbeeld. Alles zat er op en aan, een zeer uitgebreide collectie voor zowel mannen als voor vrouwen. En wat de jury enorm aanspraak was, dat het bedrijf bezig is met duurzaamheid.”

Corporate Fashion Awards 2018 -JB-39 winnaars