TOP

Verlies voor Brand Retail Group (o.a. Sissy-Boy), New Balance benoemt nieuwe ceo en Timberland rolt MVO-strategie verder uit

Modeconcern Brand Retail Group heeft het afgelopen boekjaar een verlies van 21,8 miljoen euro geleden. Hun keten Open32 maakte winst, Sissy-Boy en Tumble ’N Dry schreven rode cijfers. Verder: New Balance benoemt een nieuwe ceo en vanHaren werkt samen met Kardashion-telgen Kendall en Kylie Jenner. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 2 november.

Open32 maakt winst, Sissy-Boy en Tumble ’N Dry in de rode cijfers

Brand Retail Group heeft in het afgelopen boekjaar een verlies van 21,8 miljoen euro geleden. Dat meldt Retailnews op basis van de jaarrekening van het modebedrijf, dat eigenaar is van ketens als Open32 en Sissy-Boy. Een jaar eerder noteerde het concern, dat toen nog Varova heette, een verlies van 14 miljoen. De netto-omzet is met zo’n vijf procent gestegen naar 141,7 miljoen. Nederland is goed voor 124,6 miljoen en daarmee veruit de grootste markt, gevolgd door België (9,5 miljoen) en Duitsland (4,4 miljoen).

Open32, Sissy-Boy en Tumble ’N Dry zijn de grootste ketens van Brand Retail Group. Volgens Retailnews zag Open32 de winst in het afgelopen boekjaar ruimschoots halveren naar iets meer dan een miljoen euro. Bij Sissy-Boy steeg de omzet met 11,6 procent naar 55,2 miljoen euro. Tegelijkertijd nam ook het verlies toe, van een miljoen naar 2,5 miljoen euro. Tumble ’N Dry boekte een jaar eerder nog zeven ton winst, maar is in 2017 in de rode cijfers gedoken. Wel zag het kinderkledingmerk de omzet met 13,4 procent toenemen.

New Balance benoemt nieuwe ceo

New Balance krijgt met ingang van 2019 een nieuwe ceo. De huidige ceo en voorzitter, Rob DeMartini, legt zijn functie per 31 december 2018 neer. Hij wordt opgevolgd door Joe Preston, op dit moment nog de commercieel directeur. Dat meldt het Amerikaanse schoenenmerk in een persbericht.

DeMartini stond 12 twaalf aan het hoofd van New Balance. Onder zijn leiding steeg de omzet wereldwijd van 1,5 miljard dollar in 2007 naar 4,2 miljard dollar in 2018. De groeicijfers van de laatste jaren zouden met een gemiddelde van 11 procent tot een van de hoogste in de industrie behoren. “Het was een voorrecht om mee te mogen bouwen aan het fundament van dit bedrijf”, aldus DeMartini. “Ik zal altijd dankbaar blijven voor het warme welkom dat de familie Davis (de oprichters van New Balance, red.), de medewerkers en partners uit de sector me hebben gegeven toen ik nog een nieuwkomer in de schoenen- en kledingwereld was.”

Joe Preston begon zijn carrière bij New Balance in 1995 als senior product manager en werkte zich op tot commercieel directeur. Hij laat weten ‘vereerd’ te zijn om verder aan het merk te bouwen. DeMartin omschrijft de nieuwe ceo als een ‘ervaren leider, die onze klanten, partners en de consument goed kent’. “Een getalenteerd leidinggevende, die de kernwaarden van het merk omarmt. Een geweldige keuze om New Balance de toekomst in te leiden.”

Joe Preston New Balance credit New Balance

Joe Preston, foto: New Balance

Van Os tassen en koffers opent 30e winkel in Hoog Catharijne

Van Os tassen en koffers opent op vrijdag 9 november een nieuwe filiaal in Hoog Catharijne, Utrecht. Het wordt de 30e vestiging voor het familiebedrijf, en met een winkeloppervlakte van 169 vierkante meter wordt het direct ook een van de grootste filialen.

Van Os was met een vestiging in Houten al actief in de regio; de winkel in Hoog Catharijne wordt de eerste in de stad Utrecht. “Via de webshop krijgen we al veel bestellingen van inwoners uit Utrecht”, laat directeur Hein van Os in een persbericht weten. “Met de nieuwe vestiging kunnen we hen nog beter bedienen en kunnen klanten profiteren van de service die we in de fysieke winkel aanbieden. Daarnaast is het vernieuwde Hoog Catharijne perfect bereikbaar met het OV.”

vanHaren werkt samen met Kendall en Kylie Jenner [foto’s]

Kardashian-telgen Kendall en Kylie Jenner hebben samen al een eigen schoenenmerk en stappen nu ook in de tassen. De wereldberoemde zussen hebben voor schoenenketen vanHaren (Deichmann Groep) een tassencollectie ontworpen, die vanaf 2 november in de winkels ligt.

De collectie bestaat uit 15 modellen met winkelverkoopprijzen tussen de €19,99 en €49,95. Van heuptassen en glinsterende clutches tot metallic rugzakken, tot een mini-tas die zowel als rugzak als schoudertas kan worden gedragen. De Kendall + Kylie tassen zijn exclusief verkrijgbaar via de webshop van vanHaren en de vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Utrecht.

Kendall  Kylie x vanHaren 4 credit Deichmann

Kendall  Kylie x vanHaren 2 credit Deichmann Kendall  Kylie x vanHaren 1 credit Deichmann

vanHaren x Kendall + Kylie, foto: Deichmann

Timberland rolt MVO-ambities verder uit met nieuwe creatief directeur

De Britse ontwerper Christopher Raeburn is per november 2018 aangesteld als nieuwe global creative director van Timberland. Dat meldt het Amerikaanse schoenenmerk in een persbericht. “Raeburns werk is gebaseerd op drie pijlers: remade, reduced en recycled. Dit sluit aan bij de jarenlange inzet van Timberland om producten op een verantwoorde manier te maken en het gebruik van gerecyclede, natuurlijke en hernieuwbare materialen steeds meer toe te passen.”

Met de aanstelling van Raeburn zet Timberland een volgende stap richting een meer duurzame strategie. “Christopher Raeburn is een ware visionair die onze visie op verantwoord ondernemen deelt. Hij biedt ons een frisse, moderne kijk op design. Samen verleggen we de grenzen van Timberland”, zegt Jim Pisani, de global brand president van het Amerikaanse schoenenmerk. De Britse ontwerper werkt als creatief directeur nauw samen met de internationale product-, marketing- en innovatieteams. De eerste volledige (mannen- en vrouwen)collectie onder zijn leiding wordt in de herfst-winter van 2020 gelanceerd.

“Ik houd Timberland al jaren in de gaten en de toewijding van het merk op het gebied van verantwoorde bedrijfsvoering heeft me altijd erg aangesproken”, aldus Raeburn. “Ik zie veel mogelijkheden om verantwoord en innovatief design centraal te stellen in de creatieve strategie van het merk en kijk er erg naar uit om samen op wereldwijde schaal een verschil te maken.”

Christopher Raeburn Timberland

Christopher Raeburn, foto: Timberland