TOP

Covered Outdoor maakt comeback [interview]

Na de introductie van het Nederlandse jassenmerk Covered Outdoor in 2009, verdween het label twee jaar later weer van de markt. Nu maakt het merk een comeback onder leiding van de nieuwe eigenaar Jan Stam.

Het Nederlandse jassenmerk Covered Outdoor werd in 2009 gelanceerd door de Bandolera-groep. Met de komst van een nieuwe CEO binnen de Bandolera-groep verdween het twee jaar later weer van de markt. Het bedrijf wilde volledig focussen op Bandolera, maar ging in januari 2013 failliet.

Nieuwe eigenaar

Jan Stam,  modedistributeur in Moskou, kocht in april 2013 de merkrechten van Covered. “Als distributeur was ik verantwoordelijk voor de verkoop van Covered Outdoor in alle Russisch sprekende landen. De kwalitatief hoogwaardige jassen vonden gretig aftrek, dus ik wilde het merk graag weer terug hebben op de markt.”

Synergie met Bandolera

Stam wil met Covered Outdoor net zo’n vliegende start maken als het vernieuwde Bandolera dat door Mirjam Cornelissen is doorgestart. “Zij heeft het vertrouwen van de retailer opnieuw gewonnen en wij hopen mee te liften op dat succes. De synergie van vroeger tussen beide merken is er nog steeds. Wij ondersteunen elkaar bij het ontwerpproces en het is de bedoeling dat Covered Outdoor verkocht gaat worden via dezelfde agenten en distributeurs als die van het nieuwe Bandolera. Het grootste gedeelte heeft hun medewerking al toegezegd, waardoor we kunnen starten met verkooppunten in twaalf landen; van Nederland tot Rusland, Scandinavië, Duitsland en Canada.”

Zelfde handschrift

De signatuur van het merk is onveranderd gebleven, net als de kwaliteit en de commerciële prijs. Stam: “We vallen op door qua styling net iets spannender te zijn dan onze collega’s. Niet te extreem, maar net genoeg om de consument te triggeren. Door de crisis durven weinig merken  nog van de gebaande paden te treden en kiezen veelal voor veiligheid en repeats, terwijl de consument daar nou juist net niet op zit te wachten.”

Alles in eigen hand

Stam en zijn team hebben het hele proces van ontwerp tot distributie in eigen hand, waardoor ze naar eigen zeggen continue professionaliteit en kwaliteit kunnen garanderen. Stam: “We werken met een klein gemotiveerd team dat in 2009 ook al betrokken was bij het merk. Ook gebruiken we dezelfde toeleveranciers als voorheen. Waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden als er al een goede basis is? Covered Outdoor heeft zichzelf al eens bewezen en ik ben ervan overtuigd dat ons dat ook een tweede keer lukt.”

Collectie winter 2014/2015

Voor winter 2014/2015 is er een collectie van vijftig jassen ontworpen. Vijfendertig dons jassen in verschillende nylon materialen en vijftien wollen exemplaren, met retailprijzen variërend van 199 euro tot 499 euro. Covered zal zich presenteren op de Modefabriek, export showroom in Düsseldorf, en de CPM in Moskou. De website www.covered-outdoor.com is vanaf half januari 2014 in de lucht.

 

Verkoop Nederland: Mary Kruyssen

Telefoon: 06-52450390

E-mail: info@covered-outdoor.com