TOP

Scherper op voorraad voor snel resultaat

Voor veel modewinkels is een omzetdaling in 2009 een feit. De klant wordt mede daardoor steeds meer in de watten gelegd en ondernemers zoeken naar mogelijkheden waar de service kan worden verhoogd. Maar het is ook de hoogste tijd om te kijken waar het efficiënter en beter kan. Waar op kosten en uitgaven kan worden bespaard. Kijk ook eens naar de hoeveelheid en de ouderdom van de voorraad. Is zoveel voorraad nu echt nodig? Investeer in een gezonde en een lager voorraadniveau en verbeter snel het rendement.

Tijdens inkoopafspraken wordt menig inkoper verleid om meer in te kopen dan noodzakelijk. Het resultaat is dat het hele inkoopbudget (of meer) wordt besteed en onvoldoende wordt afgestemd op de verkooppieken van het seizoen. Dat leidt tot onnodig hoge voorraadkosten, zeker als de verkoop ook nog eens tegenvalt.

Als je meer rendement wilt gaan halen uit je omzet, dan bepaal je vooraf, welk inkoopbudget er per leverancier nodig is en welke artikelen er moeten worden ingekocht. Een goede voorbereiding vereenvoudigt niet alleen de inkoopafspraak, maar je hebt ook controle over het inkoopbudget en de onderhandeling. Stem de collectie veel meer af op het verkoopbudget en het seizoenspatroon. Reserveer minimaal 20% van je inkoopbudget om te kunnen besteden tijdens het verkoopseizoen. Daarmee zet je de eerste stappen naar een verbetering van het voorraadniveau.

Al snel zul je ondervinden dat er minder voorraadkosten zijn en er inkoopbudget beschikbaar is om bij te sturen op artikelen die goed verkopen of die je mist in het assortiment. Ook bij tegenvallende omzetten is de voorraad beheersbaar en is er ruimte om bij te sturen. Zo worden niet alleen alle verkoopkansen benut, maar worden ook de voorraden verlaagd, het rendement verhoogd en het voorkomt onnodige afprijzingen.

www.buyingsupport.nl