TOP

Vernieuwen is de redding voor de modebranche

Alleen door te vernieuwen, kunnen modebedrijven de bedreigingen het hoofd bieden. Dat is de conclusie van een onderzoek naar Innovatie in de modebranche door Business Universiteit Nyenrode.

De modebranche is een uitdagende branche dankzij snel wisselende trends, moordende concurrentie en een grillige consument. Maikel Bauer en Laura Zentveld van Universiteit Nyenrode onderzochten hoe bedrijven hier het beste op inspelen. ‘Bedrijven die creativiteit stroomlijnen en daarmee structureel innoveren, zijn het beste voorbereid op de toekomst. Zij leveren een toegevoegde waarde.’

Creativiteit aan de ontwerptafel is niet genoeg voor het modebedrijf van vandaag. Ook in strategie, productie, marketing en distributie moet de alerte onderneming vernieuwend bezig zijn om de concurrentie voor te blijven. Want de druk om te veranderen neemt toe.

Innovatie is de springplank naar een kansrijke toekomst. ‘En de sleutel richting innovatie ligt meestal op hun eigen werkvloer, want de beste ideeën komen vaak van de eigen medewerkers.’