TOP

Label to Watch: Mooi! Company [interview]

“We proberen ons te onderscheiden door niet alleen met onszelf bezig te zijn, maar door vooral te denken aan de detaillist”, zegt Eric van der Sandt. In 2009 begon hij met het oprichten van vrouwenmodemerk Mooi! Company, wat sinds een jaar op de markt is. “We zijn een merk dat vanuit voorraad levert. Onze kracht is dat de detaillist iedere keer kan bijbestellen dus nooit ‘nee’ hoeft te verkopen.”

Zeven jaar geleden bedacht Eric van der Sandt Mooi! Company: een vrouwenmodemerk dat op korte termijn levert en waarbij geen verzendkosten in rekening worden gebracht. “Wat is er nou handiger dan basisartikelen die je uit voorraad kan bestellen. Daarnaast worden veel detaillisten er moe van dat ze verzendkosten moeten betalen als ze een keer willen bijbestellen dus daarom hebben wij ervoor gekozen om dit niet te doen.”

MooI! Company bestaat een jaar, hoe gaat het tot nu toe?

“Wij zijn tevreden. Je ziet dat het bij de detaillist wat moeilijker gaat, maar bij ons zijn ze juist zeer positief omdat uit voorraad kopen nu een stuk interessanter is. Ze hoeven niets op voorraad te leggen omdat ze bij ons alles meteen kunnen kopen wat een groot risico wegneemt.”

Nu bestaan er meerdere korte termijnmerken, wat onderscheidt jullie van anderen?

“Over het algemeen hebben we veel basisartikelen. De kwaliteit van de basis T-shirts is wat ons onderscheidt waardoor de consument steeds terug komt naar de winkel. Daarnaast hebben we een goede calculatie van 3.0, rekenen we geen verzendkosten en kan er besteld worden per stuk (er is geen minimum inkoop).”

Hoeveel collecties worden er per jaar gemaakt?

“We hebben het hele jaar door een basiscollectie lopen. Daarnaast hebben we ieder seizoen nieuwe items die inspelen op dat seizoen. Als een artikel uit de tijdelijke collectie goed bevalt, maken we daar ook een basisartikel van.”

Op wat voor vrouw richt Mooi! zich?

“We hebben basisartikelen die door iedere vrouw gedragen kunnen worden, maar juist de vrouw die kiest voor comfort en kwaliteit maakt de keuze voor Mooi! Company. Het blijkt dat ook hier de prijs-kwaliteitverhouding prima is.”

In hoeveel winkels is Mooi! terug te vinden?

“We liggen bij een stuk of zeventig winkels. We zijn in het zuiden begonnen en hier zijn we het best vertegenwoordigd, maar in het noorden zou ik ook nog wel wat winkels willen hebben. Het zal nog geen eens zo een probleem zijn als onze artikelen in twee winkels in één stad liggen, aangezien het over basisartikelen gaat.”

Hoe zien jullie de toekomst voor je?

“Alleen maar positief. We groeien seizoen na seizoen en krijgen steeds meer nieuwe klanten. We hebben sinds dit seizoen een agent in België dus daar breiden we langzaam naar uit. Duitsland zou hierna ook geen vreemde stap zijn, maar we moeten wel opletten dat wat we doen goed is. We proberen ons te onderscheiden door niet alleen met onszelf bezig te zijn, maar door vooral te denken aan de detaillist. Wij geloven enorm in samenwerking tussen retailer en leverancier.”