TOP

Bouclé: ‘Het eerste jaar was booming’

Johan en Claudia Boelhout maakten een jaar geleden hun droom waar: ze openden hun conceptstore Bouclé in Spakenburg. Maar ze hadden niet durven dromen dat de winkel zo’n succes zou worden dat ze na een jaar al konden uitbreiden én een Dutch Retail Experience Award zouden winnen.

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2016 op Modefabriek deze zomer leverde een mooie lijst met inspirerende moderetailers op. Textilia interviewt de komende weken een aantal winnaars uit de verschillende categorieën. Deze week Bouclé in Bunschoten-Spakenburg, de winnaar van de publieksprijs in de categorie Most Innovative Store.

Gefeliciteerd! Kwam de award als een verrassing?

Johan Boelhout, die samen met zijn vrouw Claudia Boelhout in augustus 2015 hun winkel Bouclé in Spakenburg opende: “We hadden niet verwacht dat we zouden winnen. We hebben ons niet zelf opgegeven, maar we kregen op een bepaald moment een mail dat we genomineerd waren. We zaten in de categorie met onder andere Xbank en Mansion 24. Ik dacht: dat redden we nooit. We hebben de nominatie wel op Facebook gezet zodat mensen konden stemmen, maar we zijn er niet heel actief mee bezig geweest om stemmen te werven. Toch hebben we gewonnen. Dat zegt wel wat over onze klanten.”

Bouclé (16) Bouclé (3)

Wat hadden jullie voor ogen toen jullie deze winkel openden?

Claudia: “Ik heb TMO en Artemis gedaan en we werkten allebei in de moderetail. We liepen al jaren met het plan voor een eigen winkel. Zelfs de naam Bouclé hadden we al in gedachten, een samenvoeging van Boelhout en Claudia. We wilden een stadse winkel neerzetten in een dorp. We winkelen zelf graag in de Negen Straatjes in Amsterdam, waar conceptstores zitten die je niet in Bunschoten hebt. Toen we twee haar geleden een kindje kregen, konden we niet meer zo makkelijk naar Amsterdam om te winkelen. Toen besloten we zelf een conceptstore neer te zetten in Bunschoten.”

Waar begin je?

Claudia: “We kwamen dit pand tegen, dat leeg stond, en toen ging het snel. We gingen naar de Rabobank met een ondernemingsplan en die keurde het binnen een dag goed. Het scheelde natuurlijk wel dat we veertig procent eigen geld hadden en niet alles hoefden te lenen. Die eerste periode was het meest hectisch omdat we toen onze banen nog hadden. We moesten alvast inkopen en de verbouwing begeleiden. We hebben alles zelf bedacht en uitgevoerd met vakmensen die we via werkspot vonden.”

Bouclé (1) Bouclé (4) Bouclé (13)

Waar staat Bouclé voor?

Johan: “Onze stijl is Scandinavisch: stoer en clean. We mixen Scotch & Soda met Selected, The Good People, Minimum, Drykorn, Goosecraft, Vila, Gestuz, Nümph, Minus, Innercalm, Elvine, Mos Mosh en Five Units. We hebben bewust lifestyleproducten toegevoegd om ons te onderscheiden. Van de parfums van Atelier Cologne of de doe-het-zelf-likeurflessen van Pineut tot de biologische nagellak van Smith & Cult en de spraytan van Marc Inbane.”

Slaat het concept aan in Bunschoten?

Johan: “Boven verwachting. Het is booming, echt bizar. We begonnen een jaar geleden samen, met een parttimer voor 30 uur. Maar die heeft nooit 30 uur gewerkt en kon meteen fulltime aan de slag. Al snel kwam er een oproepkracht bij, toen een weekendhulp en binnenkort komt er nog een medewerker bij. Mensen ervaren de winkel als laagdrempelig. En hier word je ook nog echt geholpen. Mond-tot-mondreclame is heel belangrijk, er komen veel mensen binnen die via via over ons gehoord hebben. Maar we hebben ook veel klanten van buiten de regio, die naar Bunschoten komen voor de gezellige terrasjes, mooie winkels en het gratis parkeren.”

Bouclé (6) Bouclé (5)

Jullie hebben zelfs alweer uitgebreid en verbouwd…

Claudia: “In augustus kwam het buurpand vrij. Het ging zo goed dat we ervoor zijn gegaan en die ruimte bij de winkel hebben getrokken. We zijn van 200 naar 285 vierkante meter winkelvloer gegaan. We kunnen alles nu veel ruimer presenteren, met de mannenmode op een aparte afdeling met eigen paskamers. Toen we net klaar waren met verbouwen en de najaarscollectie hing, kwam die mooie nazomer. Dat was wel even spannend, maar uiteindelijk hebben we er weinig last van gehad.”

Vielen er dingen tegen?

Johan: “We bestelden in het begin veel bij omdat we te weinig hadden ingekocht. De verkoop ging als een trein. Maar we willen niet dezelfde stuks eindeloos aan iedereen verkopen, dus nu hebben we het inkoopbudget omhoog geschroefd. En de winterjassen van Drykorn bleken voor onze doelgroep te duur. Deze winter hebben we de jassen van Elvine ingekocht, die wat lager geprijsd zijn en toch functioneel. Die bestellen we nu al bij, zo goed gaan ze, terwijl het koude weer nog moet komen.”

Bouclé (23) Bouclé (19) Bouclé (21)

Hoe kijken jullie naar cross channel ondernemen? Jullie hebben geen website…

Claudia: “Dat is een luxeprobleem, we hadden er simpelweg geen tijd voor. Op social media zijn we wel actief. De website komt eind oktober online. Zonder webshop, die willen we bewust niet. Dan heb je een extra winkel bij. Bovendien gaat de verkoop in de winkel soms zo hard dat artikelen binnen een dag op zijn. Onze website moet je zien als een etalage, met wie we zijn en wat we doen.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Claudia: “Ik zou wel een eigen label willen, ook vanwege mijn achtergrond als ontwerper. Dan denk ik aan een goede basiscollectie met mooie tijdloze musthave items.” Johan: “Onze toekomstvisie was om na vijf jaar het buurpand er bij te pakken. Dat kwam echter sneller dan verwacht vrij en bleek financieel ook haalbaar. Dus voorlopig willen we vasthouden wat we hebben en op deze weg doorgaan.”