TOP

Dit zijn de modetrends volgens Google

Retailers doen onder andere inkopen op basis van wat de modetrends zijn. Maar hoe weet je wat wel en wat niet aanslaat? Met Google zoekresultaten kom je als moderetailer verbazingwekkend veel te weten. De zoekmachine zet drie trends op een rij.

De mode-industrie gaat snel maar klanten gaan nog sneller. Klanten shoppen veel online en raken door social media en beroemdheden geïnspireerd. Vervolgens gaan ze via Google op zoek naar ideeën, het vinden van het leukste, het goedkoopste en het betaalbaarste item.  

De zoekresultaten via Google geven op ieder moment de stijging weer van verschillende stijlen die mogelijk uit kunnen monden in nieuwe trends. Google zet een drietal zoektrends op een rij

Het bomber-jack 

Zo is in het Verenigd Koninkrijk het aantal zoekopdrachten via Google naar bomber jacks met 297 procent gestegen sinds 2010. In Amerika is dit in de afgelopen 6 jaar zelfs met 612 procent gestegen. 

Ook de wijze waarop gezocht wordt is veranderd. Werd er zes jaar geleden nog gezocht op bomber jacks in een militaire context, nu is dat veel meer mainstream geworden met zoekopdrachten met zoekwoorden als heren, dames en plus size. 

Off-theshoulder 

Een andere modetrend die via Google is te signaleren is off-theshoulderZowel de tops als de jurken in verschillende stijlen als kimono’s en boho worden veel gezocht. Off-theshoulder is op de Britse markt van december 2015 tot mei 2016 toegenomen met 261 procent en op de Amerikaanse markt met zelfs 347 procent.  

Dit komt onder andere omdat de trend gemakkelijk te dragen is en tegelijkertijd erg stijlvol is. Off-theshoulder wordt gegoogeld met veel verschillende trefwoorden. Woorden als ‘jurken’, ‘bikini’ en ‘wedding’ wisselen elkaar af.  

Ook laten de cijfers zien dat door beroemdheden als Michelle Obama en Kendall Jenner de trend een stuk populairder is geworden.  

Jumpsuits 

De derde trend die we kunnen zien via Google zijn de jumpsuits. Ook doen de varianten op de jumpsuit het goed. Neem bijvoorbeeld de playsuits (ookwel rompers). In 2013 waren de Britten helemaal weg van deze trend maar twee jaar later waren dit de Amerikanen in veel grotere mate. Tussen 2014 en 2016 laat zowel de jumpsuit als de playsuit een gestage groei zien.   

De playsuit doet het nog steeds erg goed omdat ze snel en gemakkelijk zijn maar nog steeds met de nieuwste trend meegaan. Dit is fijn voor de vrouw van tegenwoordig die weinig tijd heeft maar er toch modieus uit wil zien.  

Net als de andere modetrends die nog populairder worden door beroemdheden, zijn het dit keer Kate Hudson en Taylor Swift vaak gezien in deze stijl en worden zij ook geassocieerd met de playsuit. Ook is Youtube’s video blogger Bethany Mota vaak opgezocht in combinatie met deze stijl. De blogger had de playsuits in 2014 opgenomen in haar kledinglijn met de Amerikaanse retailer Aéropostale, wat leidde tot veel zoekopdrachten in Google door consumenten. Dat jaar kwam ze in cijfers boven de modeontwerpers Kate Spade en Oscar de la Renta uit wat de enorme groeiende culturele invloed aangeeft die bloggers hebben op klanten.  

Waar mensen online naar opzoek zijn en waar ze naar zoeken laat zien hoe populair en gewild een product of kledingstuk is. Hoe ze zoeken onthult direct een kans voor de retailer waardoor merken klanten nog beter kunnen begrijpen.