TOP

Active wear: nieuwe basis in de garderobe?*

Steeds meer grote ketens lanceren een sportcollectie. Ook op de catwalk is sportieve kleding al een paar jaar de trend. Trendwatcher Jan Agelink: “sportswear is een blijvertje.”

New Yorker, The Sting, en H&M: dit zijn een van de vele ketens die het afgelopen jaar een sportcollectie hebben gelanceerd. En dat is niet voor niets, want modieuze sportkleren worden steeds meer verkocht.

Samenleving

Volgens Textilia’s trendwatcher Jan Agelink heeft dit te maken met de populariteit van een gezonde levensstijl. “Dit is te merken in de hele samenleving. Mensen sporten meer, eten meer uit bio-winkels en ze gaan bewuster om met hun lichaam. Sportief leven wordt steeds belangrijker, ook wanneer je niet aan het sporten bent. Daar moet de kleding bij passen, zodat je je ook als je niet aan het sporten bent sportief kunt bewegen.”

Designers

Sportkleding wordt modieuzer, en mode wordt sportiever. Dat is bijvoorbeeld te zien aan de sportieve collectie van Alexander Wang voor H&M: die was in mum van tijd uitverkocht. Ook werken steeds meer designers samen met een sportmerk. Zo is Sacai een samenwerking aangegaan met Nike en ontwerpt Stella McCartney voor Adidas. Maar ook Chanel liet modellen in sportieve kleding en sneakers de catwalk op gaan.

De cijfers

Dat dit geen toevallige samenloop van omstandigheden is, blijkt uit cijfers van Editd, een retailbureau dat marktinformatie verstrekt aan onder meer Banana Republic, River Island en Urban Outfitters. Zij zagen het afgelopen jaar een stijging van 235 procent in de verkoop van sportkleding voor vrouwen in de online retail van hun klanten. Volgens het bureau kan hieruit worden geconcludeerd dat sportkleding een van de basics wordt van de garderobe.

Agelink beaamt dit: “Sportswear is iets wat blijft. Neem bijvoorbeeld sneakers, dat zijn inmiddels echte fashion-items. Ook in kleding is de sportswear een blijvertje: zachte materialen, joggingstof en transparante stoffen verdwijnen voorlopig niet. Mensen hebben het gemak van sport ontdekt, en dat willen ze vasthouden.”

Retailer

Moet de retailer dan ook sportkleding gaan verkopen? Agelink: “Als je een kledingwinkel hebt moet je geen echte sportswear gaan verkopen. Dat kan je beter overlaten aan specialistische winkels. Maar wat je wel kunt doen, is kleding verkopen van de wat sportievere merken. Zo krijg je de kruising tussen sportswear en fashion die het zo goed doet. Een goed voorbeeld hiervan is de conceptstore Concrete in Amsterdam. Zij verkopen mooie sneakers en sportieve kleding, maar het blijft wel fashion.”

Bekijk hier vijf ketens met een sportcollectie:

Meer trends? Bezoek de Trenddag!

Op 11 mei organiseert Textilia de Trenddag. Bekende trendwatchers als Christine Boland (vrouwenmode), Jan Agelink (Jeans & Sportfashion) en Els van Son (schoenenmode) belichten de trends voor zomer 2016. Door inspirerend beeld en geluid, samengevat in verschillende kleurrijke presentaties, word je op nieuwe ideeën gebracht en ga je met een frisse blik het nieuwe inkoopseizoen tegemoet. Dierentuin Artis in Amsterdam vormt het decor van deze Trenddag. Hier zijn voldoende parkeerplaatsen en Artis is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

info-icoon