TOP

“North Sails is de Rolls Royce onder de zeilmerken” [interview]*

In een indrukwekkend paviljoen op de Pitti Uomo lanceerde het Amerikaanse zeilmerk North Sails zijn eerste lifestyle collectie. Voor de Nederlandse ceo en fervent zeiler Eric Bijlsma is het een droomproject.

Vanwaar deze imposante stand?

Bijlsma: “Het is belangrijk om een nieuw gezicht van het merk te laten zien. Dat doen we bewust een beetje theatraal, om mensen juist een ervaring te bieden die ze niet bij een zeilmerk verwachten.”

Ik ken North Sails eigenlijk niet.

(Lacht) “Nobody’s perfect. North Sails is een Amerikaanse zeilmaker, die al sinds 1958 de beste zeilen ter wereld maakt. De licentie voor apparel is ooit uitgegeven aan een Italiaans bedrijf en die hebben wij (Bijlsma en oud Gucci topman Robert Polet, red.) samen met North Sails zelf nu overgenomen, om zo onder één naam verder te gaan. Zonder licenties kunnen we nu echt ons eigen ding doen en kunnen we de lifestyle van het zeilmerk North Sails verkopen.”

Wat maakt North Sails anders dan een outdoormerk als Gaastra?

“Ten eerste is North Sails het enige actieve zeilmerk dat daadwerkelijk zeilen maakt en ook nog eens marktleider is op zeilgebied. Een merk als Gaastra deed ooit wel eens iets met zeilen, maar die maken nu alleen maar kleding. Hoe het anders is, moet je vooral in de collecties ervaren.”

Hoe komt zeilen terug in de collectie?

“We passen de elementen uit de zeilwereld, bijvoorbeeld bepaalde technieken, toe in de collectie. Wij denken dat de lifestyle van zeilen mensen aanspreekt, alleen moet je veel tijd en energie vrijmaken om daadwerkelijk te gaan zeilen. Door het dragen van deze collectie hou je wel dat zeilgevoel.”

Waar bestaat de collectie uit?

“We hebben drie lijnen: Black, Deep Blue en Ocean Blue. Black is onze ‘high-fashion’ lijn, vrij clean en vooral zwart. Deep Blue is wat technisch, klassieker en meer ‘preppy’. Ocean Blue is de jongste lijn en is wat rebelser, met veel gebruik van wassingen en bijvoorbeeld ook elementen uit de surfwereld.”

Je komt zelf van Scotch & Soda. Waarom wilde je dit gaan doen?

“Omdat ik zelf een fervent zeiler ben, net als Robert. We hebben ook vaak samen gezeild. Ik heb door de jaren heen veel expertise opgebouwd en wil dat graag hier gebruiken. North Sails is de Rolls Royce onder de zeilmerken, het kan niet mooier. Er zijn zoveel mogelijkheden om het anders te doen dan andere commerciële zeilmerken en het is een uitdaging om dat nu te proberen. Investment-wise had ik ook hele andere dingen kunnen doen, maar ik doe eigenlijk altijd dingen vanuit een persoonlijke passie. Met North Sails heb ik de perfecte combinatie-mogelijkheid gekregen.”

Welke markten willen jullie bereiken?

“Europa, Japan, de VS en Australië. De hele wereld dus eigenlijk. China laten we vooralsnog even links liggen. De Pitti vinden we het beste platform om ons merk te presenteren. In Italië hebben we sowieso de meeste brand awareness, omdat we hier al dertig jaar op de markt zijn. Daarnaast komt iedereen die iemand is in de mannenmode hier. We staan overigens ook op Premium in Berlijn.”