TOP

5 alternatieven voor de plastic tas*

Vanaf januari 2016 is het verboden voor retailers gratis plastic tasjes mee te geven aan klanten. Textilia zet de alternatieven op een rijtje.

Vóór de jaren zeventig was het de normaalste zaak van de wereld; ging je boodschappen doen, dan nam je zelf een tas mee. Nu is dat niet meer zo, bij vrijwel elke winkel krijg je gratis bij je aankoop een (plastic) tas mee. Dat is niet meer van lange duur; vanaf januari 2016 gaat het plastic tasjesverbod in.

De plastic tas zal vanaf januari 2016 alleen aangeboden mogen worden wanneer een klant ervoor betaalt. Maar hoe slecht is een plastic tas nu echt? En, misschien wel het belangrijkste: wat zijn de alternatieven? Textilia maakte een overzicht.

Gesloten kringloop

Textilia stelde Gert Spaargaren, professor sociologie en milieubeleid de vraag: Hoe slecht is een plastic tas nu echt? “Zolang plastic in een gesloten kringloop blijft hoeft het niet schadelijk te zijn voor het milieu”, vertelt Spaargaren: “Ik denk dat het goed is om een prijskaartje aan een plastic tas te hangen. Zo gaat de consument zorgvuldiger om met plastic en wordt hij zich bewust van de keuze die hij heeft. Het hergebruiken van een plastic tas wordt op die manier ook vanzelfsprekender.”

 “Zelf was ik lange tijd geen voorstander van een dergelijk plastic tasverbod. Voornamelijk omdat het voor mijn gevoel uit de lucht kwam vallen. Nu is er inmiddels een tijd overheen gegaan en wordt er ook gekeken naar de recycling van plastic”, aldus Spaargaren.

Alternatief zoeken

Spaargaren vertelt over de beste alternatieven voor winkeliers: “Het is belangrijk dat je als bedrijf kijkt naar wat het beste bij jou en de consument past. Voor een supermarkt ligt het wat simpeler, consumenten kunnen makkelijker een boodschappentas meenemen.”

In een kledingwinkel is dat anders: “Ik snap dat je nieuw aangeschafte kleding niet in een zelf meegebrachte tas wilt vervoeren. Vooral als een klant veel kleding in één keer aanschaft is het wellicht slim een alternatief te zoeken in betaling voor een tas. Dat tot een bepaald bedrag de tas voor een kleine bijdrage bij te kopen is maar bij een groot bedrag de tas gratis is voor de klant.”

Geld

Natuurlijk komt ook geld kijken bij het plastic tasjesverbod. De plastic tas is en blijft het goedkoopste van alle draagtassen die beschikbaar zijn. Via de website Maxtassen.nl  is de plastic tas per stuk elf cent goedkoper dan de papieren tas. Detassenkoning.nl heeft zelfs een groter verschil: per tas kost een plastic exemplaar minimaal 0.09 euro en een papieren minimaal 0,25. Dat is een verschil van 16 cent per tas.

Allemaal leuk en aardig, maar voor welk alternatief moet jij nu gaan? Textilia zet de voor- en nadelen van verschillende alternatieven op een rijtje.

1.  Betalen voor een tas

Het eerste alternatief voor het plastic tasjesverbod is geld vragen voor de tas. Op deze manier kiest de consument of hij wel of gebruik maakt van een plastic tas. In Zoetermeer moet de consument al betalen voor een tas, en het blijkt dat het gebruik van een plastic tas met 50 procent is afgenomen.

Voordelen: De keus ligt bij de klant, als zij geld willen betalen voor een tas, kunnen ze een tas bijkopen.

Nadelen: Voor sommige klanten kan het voelen alsof er een stukje service mist. De gratis tas is immers zo lang vanzelfsprekend geweest.

Iets voor jouw winkel als: je de keus bij de klant wil laten.

2.  De papieren tas

Het volgende alternatief is de papieren tas. Een stuk milieuvriendelijker dan de plastic tas, maar helaas wel een stukje duurder.

Voordelen: De tas kun je makkelijk opbergen, bijvoorbeeld onder het kassameubel. Ook blijft de kleding goed opgevouwen.

Nadelen: als er met de tas door de regen gelopen wordt, is de tas niet veel meer waard. Daarnaast kunnen de tassen sneller scheuren en zijn de tassen niet zo ‘’vormbaar’’ .

Iets voor jouw winkel als: je een winkel hebt waar men niet veel in één keer koopt.

3.  De juten tas

De juten tas is een soort boodschappentas. De tas is erg stevig en kan veel gewicht houden

Voordelen: de tas heeft veel draagvermogen en houdt artikelen droog.

Nadelen: De tas is erg stroef in het gebruik en kan een beetje naar een hooiberg ruiken.

Iets voor jouw winkel als: je grote of zware artikelen verkoopt. Een goede tas voor een schoenenwinkel bijvoorbeeld.

4. De katoenen tas

De katoenen tas is de laatste tijd best populair. De tasjes zijn vooral in trek bij jongeren.

Voordelen: de tasjes kunnen hergebruikt worden en op die manier weer reclame voor uw winkel maken.

Nadelen: De tasjes zijn niet waterdicht en relatief duur per stuk.

Iets voor jouw winkel als: je een winkel hebt voor een wat jonger publiek

5.  Bioplastic

Er is een mogelijkheid dat plastic tasjes van bioplastic wel worden goedgekeurd. Deze tassen schijnen minder slecht voor het milieu te zijn. Uit dit rapport van TNO Utrecht blijkt dat deze soorten plastic beter scoren dan jute, papier en katoen op de levenscyclus.

Voordelen: je kunt alsnog een plastic tas meegeven, ze zijn licht van gewicht en makkelijk draagbaar.

Nadelen: deze tassen zijn een stuk duurder dan de andere alternatieven.

Iets voor jouw winkel als: je de voordelen van een plastic tas niet vindt opwegen tegen de voordelen van andere alternatieven. Én een goed alternatief als je milieubewustzijn hoog in het vaandel hebt.

De geschiedenis van de plastic tas

In 1965 kwam een Zweeds bedrijf met het design van de tas. De plastic tas kwam neer op een plastic tube die aan één kant dicht gesealed werd. Op deze manier bleven producten in de tas. Aan de andere kant konden er spullen ingedaan worden en door de handvaten was het makkelijk draagbaar. De T-shirt tas was geboren.

Vanaf eind 1970 werd de plastic tas ook echt geïntroduceerd in winkels maar in 1982 werd de tas pas écht populair. Dit kwam doordat twee grote supermarkten hun gebruikelijke papieren zakken inruilden voor een plastic variant.

In 1986 publiceerde de Los Angeles Times een artikel over de voor- en tegenstanders van de plastic tas. De één vond hem fantastisch gezien je hem kon dragen (de papieren tas had tot 1990 geen handvaten) en de ander vond hem verschrikkelijk omdat de tas niet goed in de auto kon staan.

Toch bleek de tas een succes, en daar waren een paar simpele redenen voor. Allereerst was de tas waterproof in tegenstelling tot zijn voorganger, de papieren tas. Daarnaast was de tas sterker, het plastic tasje kan wel tot 1000 keer zijn eigen gewicht dragen. Bovendien was de tas vele malen goedkoper voor retailers, wat vanzelfsprekend een belangrijk aspect is.