TOP

Kyra&Ko verkocht, Hunkemöller naar China en nieuwe agent voor Zerres


Het Nederlandse vrouwenmodemerk Kyra&Ko is overgenomen door de directie middels een management buy-out. Een kwart van de winkelruimte is in 2023 overbodig volgens een rapport van vastgoedadviseur CBRE. En het Duitse broekenmerk Zerres heeft een nieuwe agent voor Nederland. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 18 juni 2019.

Management buy-out voor Kyra&Ko

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Kyra&Ko is overgenomen door commercieel directeur Nicole Groeneveld en creatief directeur Barbara Swaak. Oprichter en voormalig eigenaar Lidwien van der Klei stapt uit het bedrijf. In 2018 meldde zich een overnamekandidaat die een meer dan gemiddelde belangstelling toonde. “Toen is de bal gaan rollen”, zegt Van der Klei. Zij besloot echter om haar bedrijf te verkopen aan een management lid en niet aan een willekeurige externe investeerder. “Ik ben blij dat deze ervaren managers leiding gaan geven aan dit mooie bedrijf.” De nieuwe eigenaren hebben geen plannen om de koers drastisch te wijzigen. Ze blijven werken met het bestaande team en gaandeweg zullen zij het merk gaan uitbouwen in de lijn die er al ligt. Kyra&Ko richt zich op vrouwen van 30 tot 50 jaar met gevoel voor stijl met op elkaar afgestemde collecties, een flatterende pasvorm en goede prijs-kwaliteit verhouding. Kyra&Ko heeft 600 verkooppunten in Europa.

‘Kwart van winkelruimte in 2023 overbodig’

Een kwart van de winkelruimte is in 2023 overbodig en om het winkelaanbod naar een gezond niveau te tillen moeten winkels een andere bestemming krijgen, zoals wonen. Dat zegt vastgoedadviseur CBRE in een rapport over de retailmarkt, waar Retailtrends over schrijft. CBRE wijst onder meer naar de stijgende verkopen via internet, alhoewel het huidige model met gratis verzending en retournering volgens CBRE wel onhoudbaar is. Ook speelt de vergrijzing een rol en het feit dat Nederlanders meer uitgeven aan diensten als Netflix en Spotify dan aan goederen. Positief voor de retail is volgens CBRE het toenemende toerisme, want  ‘toeristen zijn big spenders en nemen een groot deel van de consumentenbestedingen voor hun rekening’. De verwachte vraag naar winkelmeters per regio en sector verschilt sterk. Volgens CBRE hebben van alle branches modewinkels het zonder twijfel het moeilijkst, gevolgd door elektronicazaken, winkels voor sport- en hobby-artikelen en speelgoedzaken.

Eerste uitspraken klachtencommissie textielconvenant

De onafhankelijke klachten- en geschillencommissie van het Convenant Duurzame Kleding en Textiel heeft voor het eerst uitspraken gedaan in twee geschillen. De geschillen zijn aangedragen door partijen in het convenant en betroffen de bedrijven Corn. Van Dijk en Manderley Fashion, die beiden het convenant hebben ondertekend. De commissie oordeelt dat Van Dijk, producent van bad- en bedtextielmerk Vandyck, structureel niet heeft voldaan aan de eisen die in het convenant staan. Naar aanleiding van de procedure heeft Van Dijk aangegeven alsnog te willen blijven deelnemen aan het convenant en verbeteringen te gaan doorvoeren. Manderley Fashion, producent van jassen, kostuums en bedrijfskleding, bleek door interne organisatieveranderingen de verplichtingen in het convenant niet langer te kunnen nakomen. Het Convenant Duurzame Kleding is in 2016 ondertekend met als doel om in textiel producerende landen kinderarbeid uit te bannen, de veiligheid en gelijkheid van werknemers te verbeteren en milieuverontreiniging en dierenleed te voorkomen. Bij het convenant zijn inmiddels ruim 90 merken aangesloten.

Hunkemöller naar China (foto)

Hunkemöller heeft op 15 juni de eerste winkel in China geopend, en wel in Shanghai. Het doel is om tot 2023 nog 46 winkels te openen in China. “Een opening in China is een natuurlijke ontwikkeling waarbij Europa’s grootste lingeriemerk deze snelgroeiende economie betreedt en de vraag naar nieuwe Internationale merken beantwoordt”, aldus ceo Philip Mountford. De winkel is voorzien van het originele Hunkemöller winkelconcept, gecombineerd met innovatieve en nieuwe digitale functies die perfect aansluiten bij de Chinese markt. Net als alle andere winkels, zal deze flagship store naast de fashion collecties, ook de Private, Noir en HKMX collecties aanbieden. De van oorsprong Nederlandse retailer Hunkemöller heeft momenteel meer dan 900 winkels verspreid over 25 landen en breidt nog steeds uit naar nieuwe landen. Sinds 2015 is het Amerikaanse investeringsfonds Carlyle grootaandeelhouder van de keten.

Nieuwe Nederlandse agent voor Zerres

Het Duitse broekenmerk Zerres heeft een nieuwe agent voor Nederland. De huidige agent, Gonnie Tettero van Tetco Sport, gaat namelijk per 30 juni met pensioen. De Martens Fashion Group in het World Fashion Centre in Amsterdam neemt het agentuur per 1 juli over. Caroline Bokslag en Jeannet Heijboer worden daar verantwoordelijk voor Zerres. Beide hebben veel ervaring met broekenmerken. De Martens Fashion Group heeft een uitgebreid merkenportfolio, waaronder Basler, Comma, Ilse Jacobsen en NYDJ.

We Make M-ode van start

Deze week, van dinsdag 18 tot en met vrijdag 21 juni, vindt de tweede editie plaats van We Make M-ode, onderdeel van het Amsterdamse culturele festival WeMakeTheCity. Op dinsdagmiddag opent het modefestival met een collectieve bijeenkomst in Nemo en de hele week is op het Marineterrein Amsterdam de expositie New Beginnings te bezoeken, waar vijftien ontwerpers hun visie op duurzame mode tonen; van kleding gemaakt van zeewier tot circulaire collecties. Verder zijn er Talks over innovatie en sociale impact van de lokale mode-industrie. Op donderdag is de workshop Woolmark Lab Atelier met designer Liselore Frowijn, waar studenten en professionals de mogelijkheid krijgen om hun portfolio te tonen en advies in te winnen. Ook zijn er verschillende modeshows: van Linda Valkeman en Carmen Hogg, Lisa Konno en Jessica van Halteren. Verder is op vrijdagmiddag de Heineken Circular Clothing Challenge in Pakhuis de Zwijger. M-ode is een initiatief van Iris Ruisch en Peter C. Leferink. Het complete programma en alle locaties vind je op de website van M-ode.