TOP

Omzetgroei Scotch & Soda 23%, Lexson Brands doneert jassen en Adidas heeft last van schrappen Yeezy-deal

Scotch & Soda heeft omzetgroei geboekt in het afgelopen boekjaar, maar ziet de impact op het milieu ook toenemen. Verder doneert modedistributeur Lexson Brands winterjassen en past Adidas de winstprognose naar beneden aan na het schrappen van de deal met Kanye West. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 9 november.

credit beeld: Scotch & Soda

Scotch & Soda boekt bijna een kwart meer omzet

De omzet van Scotch & Soda steeg in het afgelopen boekjaar (2021/2022) naar 342,5 miljoen euro. Dit is een stijging van 23 procent vergeleken met dezelfde periode het jaar ervoor, meldt het ‘Impact Report’ van het modebedrijf. In deze rapportage deelt Scotch & Soda de impact die de productie van het bedrijf heeft op het milieu en de stappen die worden gezet om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Het rapport bevat ook de evaluatie van de Environmental Profit and Loss (EP&L) van het bedrijf, berekend over de afgelopen twee jaar. Er wordt onder andere gekeken naar de hoeveelheid uitstoot van broeikasgassen, luchtvervuiling en het watergebruik bij de productie van de collecties. 

De totale EP&L-impact was 47,1 miljoen euro, een stijging van 36 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze toename komt volgens Scotch & Soda door de groei van het bedrijf. “Een van onze topprioriteiten is om onze ecologische voetafdruk verkleinen”, aldus CEO Frederick Lukoff in een perstoelichting. “Ook al hebben we nog een lange weg te gaan, we kunnen nu onze impact meten en een duidelijke routekaart volgen voor de komende jaren.”

Lexson brands doneert jassen aan het goede doel

Lexson Brands doneert de komende week 120 winterjassen van het Zweedse Elvine aan dak-en thuislozen. De modedistributeur doet dit in samenwerking met Stichting Maatschappelijke Opvang (SMO) in thuishaven Breda en het Leger Des Heils. De actie hangt samen met de campagne ‘Happy Elvine Day’ die Lexson op 5 november draaide om de verkoop van Elvine-jassen te promoten bij deelnemende retailers.

Adidas past winstprognose aan na beëindiging samenwerking Kanye West

Adidas heeft voor de derde keer dit jaar de wintstverwachting naar beneden bijgesteld. De aanleiding is dit keer de beëindiging van de deal met Kanye ‘Ye’ West vorige maand. De Yeezy-lijn van de Amerikaanse muzikant was vorig jaar goed voor 8 procent van de omzet en bijna de helft van de totale winst van Adidas, meldt onder andere Bloomberg. Het Duitse sportmerk verwacht nu dat de omzet dit jaar met een paar procent zal toenemen in plaats van de 5 procent waar eerst op werd gerekend.

Adidas had sinds 2015 een samenwerking met Kanye West voor zijn label Yeezy, maar zette hier een punt achter nadat de muzikant een aantal antisemitische opmerkingen de wereld in slingerde. Het sportmerk is van plan om de sneakers van Yeezy te blijven produceren, maar dan zonder de kenmerkende branding van Ye.