TOP

Yunit gaat toch door

Yunit, het Nederlandse duurzame casualmerk dat afgelopen december aankondigde te stoppen, krijgt een doorstart met nieuwe eigenaren.

In december 2017 kondigden de oprichters/eigenaren van Yunit, Josine Castelein en Joeri Borst, aan hun merk te beëindigen na een roerige (privé) periode. Nu laat het duo weten dat het label toch wordt voortgezet door nieuwe eigenaren.

 

Impact

Castelein en Borst laten in een persbericht weten dat ze na het bericht van het stopzetten van Yunit merkten dat de keuze een enorme impact maakte. Ze werden overladen met berichten, waarna ze in contact traden met diverse geïnteresseerden voor een overname.  

 

Nieuwe samenwerkingen

Per 1 april 2018 wordt Yunit geleidt door Steven Brouwer en Babet Wolthuis. Zij zullen de collectie verder ontwikkelen en nieuwe samenwerkingen zoeken met Europese mode-opleidingen. Naast uitbreiding in Nederland zien zij onder andere kansen voor het label in Duitsland en de Scandinavische markt. 

 

Deal

Steven Brouwer: “Ik heb Yunit leren kennen in 2016 op Modefabriek. Ik was meteen weg van het concept en het idee erachter. Toen las ik dat ze ermee wilden stoppen en dat leek me doodzonde. We zijn om tafel gaan zitten en zo is het balletje gaan rollen. Uiteindelijk zijn we tot een deal gekomen om Yunit voort te zetten.”

 

Terug naar de basis

“We gaan eerst weer terug naar de basis. De basic essentials in tijdloze kleuren. En van daaruit ontwikkelen we de collectie verder.” De aandacht voor duurzaamheid en verantwoorde productie blijft volgens Brouwer net als zijn voorgangers belangrijk. “Dat zijn punten die ik ook essentieel vind. En natuurlijk borduren we verder op de herkenbare urban uitstraling van de items.”  

 

Yunit_goes_on