TOP

Winkelreportage: Groos in Rotterdam*

Een uithangbord zijn voor al het moois dat Rotterdam te bieden heeft, dat is de missie van conceptstore Groos. Want Rotterdam barst volgens mede-eigenaar Tjeerd Hendriks van het talent.

Kleding, meubels, kookboeken, muziek: bij Groos aan de Rotterdamse Schiekade is op het eerste gezicht een bonte verzameling aan producten te koop. Maar wie beter kijkt, ontdekt de rode draad. T-shirts met de tekst ‘Ich liebe Rotterdam’ of een kookboek over de Afrikaanderwijk in Rotterdam-Zuid; alle producten die in deze enorme conceptstore te koop zijn, komen uit de Maasstad.

Het idee voor Groos, een oud-Hollands woord voor trots, kregen eigenaren Tjeerd Hendriks en Joost Prins door hun eigen creatieve netwerk in de stad. “Ik heb aan de Kunstacademie gestudeerd en werkte daarnaast veel in de Rotterdamse horeca”, vertelt Hendriks in de kelder van de winkel, die net als de begane grond ruim 200 vierkante meter groot is. “Regelmatig kwam ik designers tegen met waanzinnige producten, maar zonder de middelen of het commercieel inzicht om ze te verkopen. Toen dacht ik: waarom creëer ik geen fysiek platform voor al dat talent?”

Inkopen op gevoel

Samen met Prins, die bedrijfsjurist is, klopt de creatieve ondernemer in 2012 aan bij architectenbureau Zus, dat een ruimte in het creatieve antikraakcomplex Schieblok aanbiedt. Hendriks: “In februari 2013 gingen we open. Zonder lening van de bank, met minimale middelen en vooral veel goodwill van vrienden en familie.” Aan geschikte producten voor de winkel is vanaf het begin geen gebrek. “Zodra Groos in de publiciteit kwam, werden we overspoeld met verzoeken van designers die bij ons wilden liggen. We begonnen met vijftig leveranciers en zitten inmiddels al op tweehonderd.”

 

Die leveranciers kunnen mensen zijn met één cd in de winkel, maar ook designers met hun hele kledingcollectie. De enige criteria: het product moet uit Rotterdam komen, met liefde zijn gemaakt en het moet de eigenaren aanspreken. Hendriks: “Dat is een gevoelskwestie. Ik draai nog niet zo lang mee in de retail, maar ik denk wel aardig te weten wat wel en niet aanslaat. Inkopen doe ik op gevoel.”

Unieke producten

Toch loopt niet elk product zoals gehoopt. Door de persoonlijke band die Hendriks vaak met de designers heeft, is het dan best lastig om een samenwerking te beëindigen. “Maar als een product niet loopt en ik goed uitleg waarom niet, dan toont de leverancier in kwestie meestal begrip.” De verkoop op basis van consignatie houdt het risico voor de ondernemers laag.

“We hoeven alleen onszelf te betalen. De huur is laag en we hebben stagiaires die ons helpen in de winkel. De leveranciers hebben ook het vertrouwen dat we altijd eerlijk handelen en ons best doen om hun producten te verkopen.” Met gemiddeld zo’n €60,- voor een T-shirt en meubels van een paar honderd euro, is Groos niet goedkoop, geeft Hendriks toe. “Daarom is het belangrijk om goed aan de klant uit te leggen waarom de prijzen hoger liggen dan bij een H&M of Zara. Het zijn unieke items die met liefde zijn gemaakt.”

(foto’s winkel: Karl Kemato)

Het volledige artikel verscheen eerder in Textilia #6, 2014.