TOP

Winkelinterieur op z’n Lidewij Edelkoorts

Speel met je winkelinterieur en meubels. Trendforecaster Lidewij Edelkoort heeft een Plan B voor de zomer van 2015: het mag leuker en kleurrijker, mét gevoel voor humor.

Plan B
De trendpresentaties van Lidewij Edelkoort bestaan altijd uit een deel mode en een deel lifestyle & design. Zo was het ook op 26 november 2013 in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Opvallend was dat Edelkoort voortborduurde op de presentatie voor winter 2014-2015 die als titel had Bold-Plan B, waarin alle thema’s begonnen met de letter B van bold (lef). Ook de lifestyle- & designthema’s voor zomer 2015 kregen de hoofdletter B mee, van Bold en Bloot tot Brutal en Bonkers (de knipoog). We halen de krenten uit de pap voor jou als winkelier.

12 lifestyle & designthema’s voor zomer 2015

Bold. Volumes nemen nog grotere vormen aan; zijn grootser, monumentaler. Maar: wel van zacht materiaal in nieuwe, natuurlijke kleuren. Meubels die er misschien wulps uitzien, zijn gegoten in beton. Er is een hang naar textuur. Hierbij passen nieuwe, natuurlijke kleuren.

Bloot. Dit gaat over vormen die het lichaam volgen. Alles krijgt een soort huid. Denk aan voile en halfgordijnen in huidskleuren. Meubels worden aangekleed. Materialen zijn teder en verleidelijk. Intimiteit is belangrijk. Kleurnuances van cosmetische kleuren zijn heel bijzonder.

Brick. Opbouwen, zoals je doet met bakstenen of met mecano-elementen. Oud wordt nieuw. In een kleurenpalet van oranje tot bruin met het groenblauw van flessen. Brique met wit of zwart geeft een sterk signaal Materialen worden gemengd. Het resultaat is een beetje kubistisch, de dessins geometrisch. Bedenk hoe je iets nieuw leven kunt inblazen.

Bland. Gewoon saai. Zoals jongeren die hele nachten op internet doorbrengen. Met ouderwetse planten, eenvoudige vormen, weinig kleur. Nerdy. Stapelen is het toverwoord, samen met structuur en groepjes kleur. Hoewel kleur minimaal wordt toegepast.

Bulbous. Als een aardappel, een tulpenbol, een ui. Expressief overdreven en toch heel natuurlijk, ook qua kleur. Mooi bij elkaar zijn turkoois en mosterdgeel. Keramiek is heel belangrijk, net als texturen, zoals smokwerk, inbinden, stiksels. Gebruik textiel om dingen in te pakken.

Ballons. Overal gaan we ballonnen zien, rond of traanvormig. Van glas, plastic en keramiek in tin- en kopertinten en felle kleuren. Ook: met lucht opgeblazen metalen, bijvoorbeeld voor verlichting.

Brutal. Revival van het puur industriële. Er zit niks handmatigs bij in dit thema. Denk stoer, bijvoorbeeld aan buizen voor kandelaars en lampen, en leer voor op vloeren en wanden.

Bestial. Het beestachtige thema is – net als bloemen – niet weg te denken. Het verleidt mensen. We zien aaibaar bont, mohair en luxe fibers, maar ook wol van metaal.

Bucolic. Het landelijke thema krijgt Marakkech-designmotieven. Grootmoeders curiosa krijgt nieuwe vormen. Stoffen zijn bont geweven in vriendelijke, felle kleuren.

Baby. We vinden het blijkbaar moeilijk om op te groeien en willen kind blijven. In de mode wordt dit onder meer zichtbaar gemaakt met sokjes in schoenen; in design met kinderlijke objecten en kleuren.

Blotched. Dipdye, dingen wassen met kleur. Tedere kleuren. Wolkerig marmer, kleur wordt materie alsof het per ongeluk is gebeurd. Ook in weefsels zie je kleurverloop. Keramiek krijgt fellere tinten. Er is een grote rol weggelegd voor indigoblauw.

Bonkers. De knipoog. Supercreatief is dit thema, met collages, inspiratie uit de beeldende kunst en cartoons. Veel lagen, zo gek mogelijk. Speel met materiaal, improviseer. Objecten worden levend.

Lees ook alles over de 18 modethema’s voor zomer 2015.

Voor je agenda: de volgende trendpresentatie van Lidewij Edelkoort is op 27 mei 2014.