TOP

Winkel Ko & Flo lanceert meisjeslijn Flo

Katja en Marc de Bot, van de winkel Ko & Flo en de webwinkel www.koflo.nl introduceren hun meisjeslijn Flo. De collectie is nu beschikbaar voor andere winkeliers. Katja de Bot vertelt over Flo.

Katja en Marc de Bot van Ko & Flo en webwinkel www.koflo.nl zochten een commercieel merk voor hun eigen winkels. Het moest een label zijn in een prijssegment dat goed paste bij de rest van hun merkenpakket. “We hadden verschillende redenen om een eigen lijn te beginnen”, vertelt Katja. “Je wilt als ondernemer onderscheidend zijn. Een goede marge maken is essentieel om de winkel lekker draaiende te houden. Deze ligt met een eigen label onder handbereik, al staat er natuurlijk ook een hoop risico tegenover. In de derde plaats misten we in ons assortiment nog een leuk merk in de betaalbare prijsklasse.”

Dat er een eigen label moest komen was Marc en Katja duidelijk. Via een jeugdvriend van Marc met een kinderkledingproductiebedrijf, werd de productie geregeld. Dit ging niet zonder slag of stoot, vertelt Katja. “Normaal werkt hij alleen samen met partijen die aantallen kunnen draaien. Die zouden wij natuurlijk nooit halen voor onze eigen zaken. Toch zag hij kans ons te helpen en heeft hij fabrikanten zover gekregen onze aantallen te produceren. Hoe? Door hen ervan te overtuigen dat het uiteindelijk wel goed zou komen met de aantallen….”

De eerste (zomer-)collectie verkocht gelijk als een tierelier”, vertelt Katja. “In de eerste zes weken gingen er al 600 stuks over de toonbank. Na drie seizoenen groeiden we wel iets, maar eigenlijk niet genoeg voor de fabrikant. Daarom hebben we Maarten Kokkeler benaderd die onze Flo collectie nu ook aan andere winkels verkoopt. “Flo wordt nu aan 24 winkels verkocht. Een hele prestatie, want het afgelopen seizoen heeft hij dit zonder monsters moeten doen! Gewoon van collectietekeningen op een Ipad!” Van de uitlevering voor winter 2011 komen de eerste enthousiaste doorverkoopresultaten al binnen. De nieuwe zomercollectie voor 2012 is nog de hele maand augustus te orderen. 

Pakket

Flo wordt in een pakket verkocht. “Omdat we zelf al 14 jaar kinderdetaillist zijn, weten we inmiddels best goed wat belangrijk is in een collectie. Bijkomend voordeel voor de detaillist is dat ze niet zelf een collectie hoeven samen te stellen in een uurtje. Dit hebben wij samen met Maarten al voor ze gedaan, zodat de top/bottom en de mix/match verhouding optimaal zijn en alles met elkaar te combineren is. Dit verhoogt de doorverkoop. Het pakket ligt onder de 3000 euro inkoopwaarde en de winkelier krijgt een marge van 2.7.” Omdat we zelf onze grootste afnemer zijn, is ons belang erg groot en zullen we er alles aan doen om de collectie zo perfect mogelijk te maken. Onder het motto als onze klant ( lees: consument) het niet zal pakken, dan doet de klant van onze collega-winkeliers dit ook niet.”

De collectie is opgebouwd uit goede fashionbasics zonder poespas maar wel met een mooie uitstraling. Deze winter is het een stoer en classic beeld met een Franse touch in marine/rood en grijs. De winkelverkoopprijzen zijn: T-shirts vanaf €35 rokjes v.a. €35 broeken €49. De sweatblazer die goed als tussenjasje gedragen kan worden kost €69.

De zomercollectie 2012 is fris en basic met mooie breisels, leuke T-shirts met pakkende prints en frisse kleuren kobalt/wit/fuchsia. Het prijsniveau is ongeveer hetzelfde als van de wintercollectie.