TOP

Webshops, ga naar Duitsland!

De online productbestedingen groeiden in Duitsland dit jaar met 44 procent. Dat is vier keer zo hard als in Nederland. Profiteer hiervan en breid je webshop uit naar aantrekkelijk Duitsland.

Het Bundesverband des Deutschen Versandhandels verwacht dat e-commerce in Duitsland over heel 2013 met 44 procent zal zijn gegroeid. Onze oosterburen doen het hiermee een stuk beter dan Nederland. Om je webshop te laten groeien lijkt uitbreiden naar Duitsland dan ook geen slecht idee.

39,8 miljard euro omzet

De online productuitgaven in Duitsland voor heel 2013 worden geschat op 39,8 miljard euro. Voor Nederland wordt dit voor 2013 op 10,5 miljard euro geschat. Ten opzichte van vorig jaar zou Nederland dan met 8 procent zijn gegroeid, terwijl Duitsland maar liefst 44 procent groei zou doormaken.

Modebranche populairst

Duitsers geven online veel geld uit aan kleding en schoenen. In het derde kwartaal van 2013 werd in de sectoren mode, textiel en schoenen met 3,9 miljard euro de meeste omzet gedraaid. Daarna volgen de sectoren boeken, films en muziek met totaal bijna 2 miljard euro omzet.

Global Retail E-Commerce Index

Adviesbureau A.T. Kearney presenteerde deze maand de Global Retail E-Commerce Index. Hieruit blijkt wat de aantrekkelijkste landen zijn voor internationale e-commerce expansie. China staat op nummer één, maar Duitsland is goed voor een zesde plaats. Na Engeland is Duitsland hiermee het meest aantrekkelijke Europese land om je webshop naar uit te breiden.

Eén plus één is twee

Met de groei van de Duitse online omzet en de aantrekkelijkheid van Duitsland als expansieland voor e-commerce, lijkt het een voor de hand liggende keuze om als Nederlandse webwinkelier uit te breiden naar Duitsland. Maar wat komt daar eigenlijk allemaal bij kijken?

Waar moet je aan denken?

Naast het vertalen van de website en alle andere communicatie, moet je denken aan Duitse betaalmiddelen, hogere verzendkosten en niet te vergeten de Duitse regelgeving (al krijgen consumenten in de hele EU straks dezelfde rechten). Op deze en deze website zijn verschillende tips te vinden. Textilia zal dit binnenkort nader toelichten.