TOP

Wat de shopper wil: keuze en gemak

Uit het jaarlijkse onderzoek Pulse of the Online Shopper blijkt dat consumenten bij een online aankoop het vooral belangrijk vinden dat ze keuze én gemak hebben. Tim Helsen, country manager van UPS in Nederland, licht de conclusies toe.

“E-commerce wordt steeds belangrijker, dat staat buiten kijf. De online markt groeit razendsnel. Nederlanders geven nu gemiddeld zo’n 1100 euro uit aan online aankopen* en de verwachting is dat de Nederlandse online markt tussen 2014 en 2017 met ruim 21% is gegroeid to 12,85 miljard USD**. Bovendien kunnen consumenten op steeds meer plekken terecht voor dezelfde producten. Dat betekent dat online aanbieders zich in toenemende mate moeten onderscheiden, niet alleen wat betreft producten maar ook qua service en levering. “

“Uit UPS’s jaarlijkse onderzoek “UPS Pulse of the Online Shopper” blijkt dat de online consument twee grote wensen heeft: keuze en gemak. Het hebben van keuzes geeft shoppers een gevoel van controle en leidt tot gemak. Ze willen kunnen kiezen hoe ze betalen, bijvoorbeeld met PayPal, iDeal of achteraf, maar ze willen ook kunnen kiezen waar en wanneer ze hun bestelling doen en ontvangen; ze zijn immers de hele dag online, maar niet altijd thuis. “

“Slimme modeaanbieders spelen hierop in door het serviceaanbod en de leveringsopties in te richten op deze wensen. Als je kijkt naar de huidige trends en wensen, dan zijn daar verschillende manieren voor.”

“Door de groei van online en mobiele telefonie, ervaren consumenten steeds meer keuze en gemak in de manier van bestellen. Dit zorgt ervoor dat consumenten steeds meer flexibiliteit en controle willen over waar en wanneer hun pakketje geleverd wordt, maar ook hoe ze hun bestelling plaatsen en in de gaten houden, online of op hun mobiel.“

“Technologie en online services maken het mogelijk hierin tegemoet te komen, bijvoorbeeld met een service als UPS My Choice®. Online shoppers kunnen op deze manier de afleverlocatie en afleverdatum van hun pakketjes aanpassen en een elektronische handtekening voor ontvangst zetten. “

“Consumenten verwachten ook dat retailers meerdere opties voor levering aanbieden en daarbij oplossingen bieden die het gemak van de consumenten dienen. Een gratis verzendoptie is bijvoorbeeld voor 80% van de consumenten het belangrijkst in het uitcheckproces, en een derde prefereert alternatieve afleverlocaties boven thuisbezorging. “

“Als logistiek partner van veel retailers speelt UPS hierop in door consumenten meer controle te geven over de levering via het UPS Access Point ™ Network. Deze alternatieve afleverlocaties zijn een comfortabele optie voor consumenten met een drukke levensstijl – want het enige wat de consument vervelender vindt dan het missen van een pakketlevering is hun dagelijkse leven om te moeten gooien om een pakketje geleverd te krijgen. “

“Voor deze locaties maken we gebruik van lokale bedrijven, zoals buurtwinkels of tankstations, die vaak ook ‘s avonds en in het weekend geopend zijn. Consumenten kunnen er ook terecht om gelabelde en voorafbetaalde retourzendingen af te geven. Deze dienst heeft een groot bereik in heel Europa, met meer dan 15.000 Access Point vestigingen in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.”

Tim Helsen, country manager UPS Nederland

Inzichten gebaseerd op ´2015 UPS Pulse of the Online Shopper´, een gedetailleerde studie van UPS en comScore naar de voorkeuren van online shoppers van over de hele wereld.

*Ecommerce Europe

** Statista 2016