TOP

Duurzaam bezorgen in de stad van morgen

Door het veranderde koopgedrag van consumenten en de verschuiving naar online komt er druk te liggen op de opslagruimtes in binnensteden. Hoe kun je als retailer in een stad goed bevoorraad worden en toch duurzaam zijn?

‘In 2050 woont twee derde van alle mensen in een stad. Meer mensen in de stad betekent meer verkeer, en niet alleen personenverkeer, maar ook vrachtverkeer. Het aantal goederen – de online bestelde jurkjes, schoenen en andere consumentenproducten – dat van en naar grote steden in Nederland wordt gevoerd, is de afgelopen vijf jaar exponentieel gegroeid. De aanhoudende groei van e-commerce en de immer toenemende verwachtingen van consumenten leiden tot een groeiende verkeersdruk op de binnenstad.

Veranderend koopgedrag

‘Deze trends zijn zeer complex en vertonen tot op heden geen tekenen van verschuiving of zelfcorrectie. De belangrijkste redenen voor het toegenomen aantal leveringen hebben te maken met de ontwikkelingen in retail en het koopgedrag van consumenten. Met de opkomst en verfijning van e-commerce, verwachten shoppers dat de winkelstraatretailer dezelfde diensten als een webshop aanbiedt – van een breed en diep assortiment tot handige en snelle leveropties, zowel binnen als buiten het stadscentrum.

Druk op opslagruimte in de stad

‘Daarnaast verkleinen veel retailers de opslagruimte om de daadwerkelijke winkelruimte zo groot mogelijk te maken. Dat heeft als gevolg dat de winkels vaker beleverd moeten worden. Ongeveer een derde van de Nederlandse retailers gebruikt hun winkel bovendien als fulfilment-center voor online bestellingen, en dat is ook wat een toenemend aantal shoppers wil. Dit leidt echter wel tot meer druk op de opslagruimte en dus zijn er meer lever- en afhaalmomenten nodig.

Nieuwe levermethodes

‘Is alles dan verloren? Nee, gelukkig niet. Vooruitstrevende (logistieke) bedrijven, waaronder UPS, werken aan nieuwe levermethodes die de druk op binnensteden moeten verlichten. Zo rijden er sinds een paar jaar elektrische voertuigen in Amsterdam en Rotterdam en sinds kort ook Haarlem. Het doel hiervan is om de afhankelijkheid van de fossiele brandstoffen te beperken, door gebruik te maken van de nieuwste technologieën. Bij UPS zijn efficiëntie en duurzaamheid fundamenteel voor een goede business, zo werken we ook continu aan routeoptimalisatie, waarmee we in de Verenigde Staten 135 miljoen onnodige kilometers per jaar voorkomen. 

Access points

‘Naast het gebruik van elektrische auto’s, is het gebruik van UPS Access Points™ een mogelijk antwoord op de duurzaamheidswensen van grote steden. Deze Access Points bieden klanten de optie om hun pakketjes van een centraal punt, zoals een supermarkt, op te halen. Hierdoor wordt het aantal afleveringspogingen verminderd en hoeven UPS bezorgers minder trips te maken. Dit zorgt uiteindelijk voor minder emissie.

Last mile

‘Al deze duurzame services zijn het resultaat van een groeiende focus op de “last-mile” in bezorgingen. Milieuvriendelijke manieren van transport verlichten de overvolle steden en zijn essentieel in de laatste fase van de supply chain. Maar dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de pakketbezorgers. Overheden, klanten en alle andere stakeholders spelen samen een belangrijke rol in het ontwikkelen van een gezamenlijke regelgeving, waarin leveringsbedrijven zo efficiënt mogelijk kunnen innoveren.’

Tim Helsen, country manager UPS Nederland


Wil je meer weten over de duurzame bedrijfsactiviteiten van UPS? Ga dan naar de website: www.ups.com/responsibility. Wist je bijvoorbeeld dat UPS al ruim 1,6 miljard kilometer (1 miljard mijl) op alternatieve brandstoffen heeft afgelegd?