TOP

Waarom FreshCotton met same day delivery start *

Online retailer FreshCotton levert in december bestellingen op dezelfde dag af. Marketing manager Albert Visser over de voordelen: “We leveren zelfs op kerstavond nog pakketjes af.”

Sinds de eerste week van december biedt FreshCotton klanten in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht same day delivery aan. Kopers die voor 15 uur een bestelling plaatsen krijgen hun order nog dezelfde dag geleverd via een koerier. Aan de service zijn geen extra kosten verbonden. Wel worden bij bestellingen onder de 100 euro de reguliere verzendkosten in rekening gebracht.

Kerstavond

FreshCotton’s marketing manager Albert Visser legt uit wat de belangrijkste voordelen zijn van het leveren op dezelfde dag: “Allereerst: op deze manier kunnen we meer service bieden. We leveren nu sneller dan ooit tevoren. En dat is zeker als je haast hebt met je bestelling, heel fijn. December is een echte feestmaand, met traditioneel veel cadeau- en feestkledingbestellingen. Daarom leveren we zelfs op kerstavond nog pakketjes af. Wie op 24 december voor 15 uur bestelt, krijgt diezelfde avond nog geleverd.”

Kosten

Volgens Visser dacht FreshCotton al langer aan het leveren op dezelfde dag – de ambitie van veel moderne webshops – maar was nog niet eerder een verzendbedrijf in staat dit efficiënt en betaalbaar af te handelen. “Deze punten zijn vaak een bottleneck, maar de kosten vallen ons erg mee. Het verschilt niet al teveel van de reguliere verzendkosten. En de samenwerking met Red je Pakketje bevalt tot nu toe prima.”

Hogere omloopsnelheid

Een ander voordeel van same day delivery is op dit moment het ultieme streven van online retailers: hoge klanttevredenheid en uiteindelijk daarop volgend, een hogere omloopsnelheid. “De eerste reacties op de service zijn erg positief”, vertelt Visser. “Hoewel het vaak even duurt voordat de reviews binnenkomen. Klanten reageren vooral verrast op de nieuwe mogelijkheden. Denken soms zelfs dat we een foutje hebben gemaakt. Binnen drie uurtjes kunnen ze de bestelde producten in huis hebben. Dat zie je bijna nergens en al helemaal nog niet op het gebied van kleding.”

Klant centraal

Door het zo snel mogelijk leveren van een product benadert FreshCotton het gevoel van een fysieke winkelbeleving, waarbij je als klant direct je aankoop in handen krijgt, vindt Visser. Daarbij kan het volgens de marketingmanager wel degelijk klanten over de ‘koopdrempel’ heen halen. “Het gaat erom dat je zowel als online winkel als een traditionele zaak de klant centraal stelt. Dit wordt alleen maar belangrijker en dan is het snel leveren van een order zeker een toegevoegde waarde. De koerier houdt dan ook nauw contact met de klant: als iemand niet thuis is, neemt hij via Whatsapp contact op om een nieuw aflevermoment te bepalen.”                            

Vervolg

Voorlopig biedt FreshCotton enkel in december de daglevering aan. Een eventueel vervolg is nog niet concreet geeft Visser aan: mijn collega’s en ik hebben dit in ieder geval nog niet zo tegen elkaar uitgesproken. Maar misschien speelt het bij een succesvolle maand wel door ieders hoofd. Wanneer deze pilot geslaagd is? Als blijkt dat klanten er de meerwaarde van in zien. Om daarachter te komen gaan we de komende tijd actief klanten naar hun ervaringen vragen.”