TOP

Voorzitter Inretail: ‘Modewinkelier moet aan de slag om retail vitaal te houden’ *

Mode- en schoenenretailers moeten lokaal zelf aan de slag om de retail vitaal te houden. Die dringende oproep deed Inretail-voorzitter Jan Meerman tijdens een ledenevent. “Trek nu bij je gemeente aan de bel om een Retaildeal te sluiten.” Inretail presenteerde ook een nieuw 'Regie Retailmodel'.

De retail heeft het al jaren moeilijk in de winkelstraat als gevolg van faillissementen, stijgende leegstand van winkelpanden en de opkomst van online shoppen. Om het tij te keren moeten winkeliers volgens Jan Meerman, voorzitter van branchevereniging Inretail, zelf het heft in handen nemen en afspraken maken met de gemeente waarin ze ondernemen. Tijdens het ledencongres op 23 november drukte hij de 850 aanwezigen nog eens op het hart: “Ondernemers, ga aan de slag en pak het lokaal op.”

 

Toekomstbestendig

 

De Retaildeal is bedoeld om gemeenten ertoe te bewegen een visie te ontwikkelen op de toekomst van hun winkelgebieden. Deze deal is een onderdeel van de Retailagenda, een project van minister Kamp van Economische Zaken om de retail in die jaar toekomstbestendig te maken. 

 

Tijdgebrek

 

Inmiddels hebben 31 gemeenten die Retaildeal gesloten, volgens de planning hadden er dit jaar vijftig moeten worden gemaakt. Stuurgroepvoorzitter Marijke van Hees liet eerder aan Retailnews weten dat dat aantal door tijdgebrek niet is gehaald.

 

‘Naar nieuwe tijd loodsen’

 

Dat de modewinkelier niet is geholpen met Retaildeals alleen, realiseert Inretail zich ook. Bestuursvoorzitter Meerman zei dan ook dat het een taak van Ide branchevereniging is om ondernemers ‘te sturen en te inspireren in de verandering die ze doormaken en ze naar de nieuwe tijd te loodsen’. 

 

Retail regiemodel

 

Om de retailers die ondersteuning te bieden, heeft Inretail samen met consultancybureau Q&A een zogeheten ‘retail regiemodel’ ontwikkeld die bestaat uit zeven p’s: passie, product, plek, persoon, plezier, promoten en profijt. Hiervoor zijn 3.000 consumenten en 700 winkeliers ondervraagd.

 

Aanpassingen in marketingmix

 

Voor het model is gebruikt gemaakt van de bekende indeling van de marketingmix met de zeven p’s, waarbij Inretail en Q&A aanpassingen hebben doorgevoerd op een aantal punten. Zo is ‘plaats’ vervangen door ‘plek’, omdat er op verschillende plekken – zowel online als offline – kan worden geshopt. En ‘persoon’ is in de plaats gekomen voor ‘personeel’, omdat een winkelmedewerker niet per se in dienst hoeft te zijn tegenwoordig.

 

Retail Regiemodel

 

‘Eigen model samenstellen’

 

Het onderzoek dat de branchevereniging en het consultancy bureau hebben gedaan, laat per onderdeel zien hoe consumenten en retailers kijken naar de zeven P’s en welke rol de retailer vervolgens kan oppakken. “Het is een ideaal model aan de hand waarvan winkeliers hun eigen model kunnen samenstellen”, licht pr-adviseur van Inretail Paul te Grotenhuis toe. Op de site van de branchevereniging staan per ‘P’ verschillende voorbeelden van retailers die het op dat onderdeel volgens Inretail goed doen.

 

Het regie retailmodel van Inretail en Q&A ziet er als volgt uit:

 

 

Passie

 

Bij dit onderdeel blijkt dat de passie van consumenten vooral ligt bij de kwaliteit van het product en de persoon. Retailers voegen daar ‘plezier’ aan toe. Aan de retailer de keuze volgens Inretail en Q&A om een insteek te kiezen: de rol van conceptbouwer – waarbij de winkel centraal staat- , de rol van ‘stylejutter’ met de producten in de hoofdrol of die van verwenner. In dat laatste geval speelt de klant een centrale rol.

 

Passie consument 

 

Passie winkelier

 

 

Product

 

Consumenten kopen merken graag bij een bepaalde winkel (43 procent), zo blijkt, en elf merken in het assortiment is de ideale merkenmix. Retailers hebben gemiddeld 31 leveranciers. Volgens Inretail en Q&A moet de retailer meer samenwerken met minder leveranciers om de consument een goed assortiment te kunnen blijven bieden. Voor de retailer kan dat twee insteken bieden: de rol als inkoopstrateeg of die van ‘ productmatcher’ , waarbij op inkoop wordt gespecialiseerd.

 

Product consument 

 

 

Product winkelier 

  

 

Plek

 

Plek slaat volgens Q&A en Inretail op zowel de fysieke winkel als op de webshop. De consument kan overal zijn kleding en schoenen kopen en wil dat ook. Bijna de helft van de consumenten doet dat het liefst in een fysieke winkel (47 procent). Winkeliers realiseren zich dat technologie belangrijk is voor de verkoop; 32 procent investeert ook in tablets en zuilen op de winkelvloer, waar onder meer niet-voorradige artikelen kunnen worden gekocht. Inretail en Q&A zien drie verschillende richtingen die de retailer kan inslaan: de plekverrijker, de plekstrateeg en de internetbenutter, die focust op online.

 

Plek consument 

 

Plek winkelier

 

 

Persoon

 

De helft van de consumenten vindt de winkelmedewerker de beste adviseur, maar even zoveel klanten raadplegen net zo lief vrienden of andere platformen. Volgens Inretail en Q&A maakt het de consument niet uit of dat een vaste winkelmedewerker is of iemand die is ingehuurd. De retailer die kan ervoor kiezen om teambuilder te worden of de rol van netwerker oppakken, waarbij externe hulp wordt ingeschakeld, zodat hij zelf meer tijd heeft voor andere zaken.

 

Persoon consument

 

Persoon winkelier

 

Plezier

 

Ruim de helft van de consumenten vindt het ’t belangrijkst dat ze goed kunnen slagen, wat volgens Q&A en Inretail betekent dat de winkelier ervoor moet zorgen dat hij plezier rondom het product bouwt. De retailer wil dat ook en hoeft dat niet per se zelf te doen. 58 Procent de hulp van leveranciers inschakelen en meer dan de helft staat open voor andere openingstijden. De mogelijke richtingen zij volgens de onderzoekers kunnen kiezen zijn die van ontzorger – winkelgemak bieden – of entertainer, voor het verhogen van de beleving.

 

Plezier consument

 

Plezier winkelier 

 

 

Promoten

 

65 Procent van de consumenten wil persoonlijke gegevens delen met retailers, maar daarvoor kiezen ze drie tot vier winkels uit. Dat biedt volgens Q&A en Inretail kansen voor winkeliers;. Door vertrouwen te creëren en relevant te zijn, kunnen retailers proberen tot die winkels te horen. Promotie willen winkeliers niet alleen meer zelf doen, 67 procent wil hiervoor bloggers en volgers inhuren. Voor de retailer zien de onderzoekers dir mogelijke rollen: de crowdgebruiker voor het krijgen van aandacht, de reclamekoper door aandacht te kopen of profielverrijker.

 

Promoten consument

 

Promoten winkelier

 

 

Profijt

 

Doel van het regiemodel voor de retail is om uiteindelijk profijt te halen uit je passie. Binden van de consument blijkt daarbij het belangrijkst: 21 procent van de consumenten koopt meer dan tachtig procent bij zijn favoriete winkel. Volgens Inretail en Q&A kan de retailer de rol pakken van margemaker, maar ook die van blijmaker. Uiteindelijk concluderen ze dat zowel de consument als de retailer profijt moet kunnen hebben van de winkel. 

 

Profijt consument 

Profijt winkelier

 

Bron illustraties: Inretail en Q&A