TOP

Vijf vragen aan Jamie Cormack van Herschel Supply Co

Het het populaire Canadeze rugzakken- en tassenmerk Herschel Supply Co. heeft samen met Clarks Originals een desert boot gelanceerd. We spraken tijdens de lancering in de Amsterdamse Walls Art Gallery met Jamie Cormack, één van de oprichters van Herschel Supply Co.

Hoe is de samenwerking met Clarks Originals ontstaan? “Zo’n acht maanden geleden hebben we de mensen van Clarks Originals ontmoet. We zijn gelijkgestemde geesten en er is een groot wederzijds respect voor elkaars merk. Mijn broer Lyndon (Cormack, de twee broers zijn de oprichters van Herschel Supply Co., red.) was altijd al fan van Clarks Originals. De desert boot is een iconische schoen en het was makkelijk om te zien hoe we ons DNA konden toevoegen. Ook zijn er veel retailers die beide merken verkopen. Clarks is verantwoordelijk voor de verkoop en wij voor het design en de marketing. We werken nu samen met Clarks Originals aan de prototypes voor nieuwe modellen voor lente-zomer 2015.”

Is dit de eerste keer dat jullie samenwerken met een schoenenmerk? “Nee, we hebben ook twee seizoenen een samenwerking met New Balance gedaan. Ook hebben we samen met Stüssy en Liberty een tassencollectie ontwikkeld.”

De tassen van Herschel Supply Co. zijn ontzettend populair. Hoe verklaar je dat? “Ons merk bestaat nu vijf jaar en we zijn zo’n tweeënhalf jaar actief op de Nederlandse markt. Precies het goede moment want toen ging de rugzakkentrend net van start. Herschel is ontstaan vanuit reizen. De kwaliteit en stijl van onze collectie spreekt een grote groep mensen aan. Er waren weinig tassenmerken die heritage met moderne elementen combineerden. Veel vraag, maar nauwelijks concurrentie dus. Zodoende zijn we vanuit het niets erg snel gegroeid.”

Ben je niet bang dat jullie merk aan het succes ten onder gaat, omdat de collectie nu bij veel retailers verkrijgbaar is? “Nee, ik denk niet dat dat zal gaan gebeuren, want nog niet iedereen heeft een Herschel-tas. En we blijven innoveren.”

Hebben jullie plannen voor monobrandstores? “In de toekomst willen we inderdaad eigen winkels gaan openen.  Maar dan wel meteen wereldwijd en helemaal goed. Onze collectie is in 63 landen te koop. De Verenigde Staten is onze grootste markt, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Japan. Misschien starten we met onze eerste winkels wel in Azië.”

Clarks Originals x Herschel Supply Co. desert boot