TOP

Vertrek ketens uit stad biedt kansen voor lokale ondernemer

Het aantal filiaalbedrijven in ons daalt, vooral in minder goed lopende winkelstraten en kleine steden. Dat meldt onderzoeksbureau Locatus in de Volkskrant. Dit betekent wel dat er meer ruimte komt voor vernieuwende winkelconcepten, ziet branchevereniging Inretail.

Eind 2015 was 25,4 procent van de tweehonderdduizend winkelpanden in ons land bezet door een filiaalbedrijf uit de winkel-, horeca- of dienstverleningsbranche.  In 2012 was dat nog 26 procent, schrijft de Volkskrant. Volgens onderzoeks-directeur Gertjan Slob gaat dat percentage nog verder omlaag. Het recente faillissement van de ketens van de Macintosh Retail Group en V&D zijn nog niet meegeteld.

 

LEES OOK: ‘Hoe moeten al die lege vierkant meters worden opgevuld?’ 

 

Opvallend is wel dat het aantal filiaalbedrijven van mode- en schoenenzaken zeer licht is gestegen. Sinds 2012 is het aantal filiaalbedrijven in deze sectoren toegenomen: van 36,8 procent van het totaal aantal van 98 duizend winkelpanden naar 37,4 procent.

 

Zelfstandige ondernemers

 

Het aantal ketenwinkels neemt vooral toe op A-locaties, ziet Locatus. Hier vestigen zich vaker internationale, buitenlandse ketens. In de minder goed lopende winkelgebieden, de B- en C-locaties, is de stijgende leegstand voor zelfstandige ondernemers een kans om winkelruimte te bemachtigen. 

 

Ondernemers zonder retailachtergrond

 

Brancheorganisatie Inretail ziet hierdoor nieuwe initiatieven ontstaan, en steeds vaker geïnitieerd door ondernemers zonder retailachtergrond. Die pakken het volgens woordvoerder Marcel Evers doorgaans anders aan dan bijvoorbeeld familiebedrijven. Die nieuwe retailer lanceert dan een mix van winkel met horeca of een door crowdfunding gefinancierd initiatief. “Vaak zijn het kleine, zelfstandige ondermeningen”, zegt Evers tegen de Volkskrant. “Dat is een heel leuke nieuwe laag.”