TOP

Van agent tot eigenaar van een mannenmodemerk: Bastiaan Roessen maakte de switch

Bastiaan Roessen verruilde zijn mode-agentuur voor een eigen merk, Little Antonio. Zijn jarenlange verkoopskills komen in zijn nieuwe onderneming van pas. “Met alleen basics red je het niet, weet ik vanuit mijn ervaring.”

Van agent naar een eigen label, vanwaar deze overstap?

Bastiaan Roessen: “Ik heb zeventien jaar een agentschap gerund (Bastiaan Roessen Agenturen, red.), waarbij ik merken als Gabba en Blue de Gênes vertegenwoordigde. Een paar jaar geleden was ik toe aan een volgende stap. Ik miste iets waarin ik mijn creativiteit kwijtkon. Een agentuur is heel leuk, maar het gaat vooral over sales. Ik wilde bezig zijn met meer dan dat, dus startte ik in eerste instantie gelijktijdig met mijn eigen collectie Little Antonio. Vorig jaar ben ik vervolgens gestopt met het agentuur en heb ik me volledig gericht op het uitbouwen van dit merk.”

Wat is het uitgangspunt van Little Antonio?

“Little Antonio is geïnspireerd door de Amerikaanse Ivy League-stijl, die ik persoonlijk heel cool vind en die me al jaren intrigeert. De collectie ademt de sfeer van American sportswear met preppy invloeden zoals je die op Amerikaanse universiteiten ziet. Klassiek, traditioneel, tijdloos en stijlvol; zo is Little Antonio het best te typeren. Met genoeg mogelijkheden, in bijvoorbeeld materialen, om binnen dit kader te variëren en de styles helemaal van nu te maken. Klassiekers met een twist, zeg maar. Daarnaast is de collectie sterk logo-gedreven en gebruiken we vaak het logo, Varsity-letters zoals een grote L – van Little Antonio – of een afbeelding van onze mascotte, een leeuw.” 

Hoe ben je te werk gegaan?

“In eerste instantie had ik het idee om polo’s in veel verschillende kleuren te brengen. Qua presentatie ziet dat er zo mooi en aantrekkelijk uit, als shirts in diverse tinten gestapeld zijn. In het verleden heb ik Original Penguin vertegenwoordigd en die waren daar ook heel sterk in. Uiteindelijk zijn polo’s niet mijn core business geworden. Met alleen basics red je het niet, weet ik vanuit mijn ervaring als agent. Er moet wel een goed verhaal en een duidelijke visie achter zitten. Dus heb ik specials toegevoegd en gewerkt aan een totaalbeeld voor alle seizoenen. We bieden momenteel diverse T-shirts, sweatshirts en sweatshorts. Voor komend najaar voegen we een aantal items toe, waaronder een padded corduroy overshirt, longsleeve poloshirts, gewassen button down shirts, printed knitwear, sweatpants en sweat jacks. 

Wat is de toegevoegde waarde van jouw merk? 

“Het gevoel van klasse en mooie sophisticated producten uitgevoerd in rijke materialen en moderne styles. Dit valt klanten ook op, gezien de reacties die ik daarover krijg. We mikken op een brede en veelzijdige doelgroep van mannen, van jongens van achttien jaar tot mannen van zeventig. De collectie op zich wordt ook veelzijdiger, zodat iedereen de items naar smaak kan stijlen. Cool en modern gecombineerd met andere stijlen of juist heel preppy en klassiek. Wat in ieder geval de boventoon voert: ik wil geen trends, maar stijl brengen. Hierdoor gaan onze producten nooit uit de mode.”

Hoe makkelijk of moeilijk is het om een nieuw label in de markt te zetten? 

“Tot nu toe valt het me mee en kan ik het aan. Het is hoopgevend dat retailers positief reageren en Little Antonio willen inkopen door de uitstraling en het onderscheidend vermogen. Ze geven aan dat ze zoiets als dit nog niet in hun winkel hebben en zien er een toegevoegde waarde in. Toch heb ik in mijn jaren als agent gezien dat je een nieuw merk niet zomaar even in de markt zet. Ik weet dan ook zeker dat het niet makkelijk gaat worden. Het is bouwen, bouwen, bouwen. Tegenslagen en ’nee horen’ horen erbij, daar moet je doorheen. Daarbij komt dat je veel geld hebt geïnvesteerd en hebt uitstaan. Ik houd er rekening mee dat het opbouwen van Little Antonio vier, vijf jaar in beslag neemt. Misschien wel langer, voordat je echt gesetteld bent. Daar staat tegenover dat het ontzettend veel energie geeft dat je bezig bent met je eigen business. Ik kan er helemaal mijn eigen stijl, smaak en visie in kwijt. Als je gepassioneerd bent over iets, houd je het vanzelf vol.”