TOP

Twentyonewood in Alkmaar: ‘Ik wilde geen funky winkel, dat is gelukt’


Twentyonewood in Alkmaar viel twee keer in de prijzen bij de Dutch Retail Experience Awards in 2018. Dat vindt eigenaar Steven Arts een mooie bevestiging, maar ook een stimulans om aan de winkel te blijven bouwen.

Mannenmodezaak Twentyonewood zit aan het Ritsevoort in Alkmaar, een aanloopstraat in het centrum met vooral modezaken in het hogere segment. De winkel ademt de sfeer waarin eigenaar Steven Arts (40) het liefst zelf ook winkelt: licht, ruimtelijk en netjes. De glanzende witte tegels die zijn aangebracht in de etalage, op de toonbank en in de paskamers zorgen voor een frisse sfeer. De strakke vloer, de op maat gemaakte trap, de zwart stalen open kledingkasten en planten steken mooi af tegen de witte wanden. In de kledingrekken hangt alles op kleur. “Ik miste een winkel zoals deze in Alkmaar”, zegt Arts. “Eén waar je in alle rust en ongedwongen kunt shoppen. Ik wilde geen funky zaak. Dat is wel gelukt.”

Van sportief tot klassiek

In februari 2016 opent de mode-ondernemer deze ‘city boutique voor mannen’ met overwegend Scandinavische kledinglabels als Won Hundred, WoodWood, Samsøe & Samsøe, Denham en Drykorn. Daarnaast verkoopt hij schoenen en accessoires als sokken, tassen, mutsen en zonnebrillen. “Scandinavische merken zijn heel clean, hebben een mooie fit en zijn van goede kwaliteit”, zegt Arts. “Daarbij passen ze bij elke stijl en leeftijd. Ik heb een brede doelgroep, variërend van twintig tot zeventig jaar, en voor elke leeftijd kunnen we een mooie set samenstellen. In de etalage staan ook altijd meerdere stijlen: van sportief tot klassiek.

Het idee om deze winkel te starten, spookte al langer door Arts’ hoofd. Hij werkte eerder bij onder meer Sissy-Boy, zette winkels op voor Gsus Industries en was partner bij multibrandwinkel NR9 in de kaasstad. Maar een eigen zaak opzetten, dát zou hij ultiem vinden. Arts: “De vraag is dan steeds wanneer je begint, hè? Op het moment dat ik er echt een klap op gaf, zat ik met mijn gezin in het park De Hout hier in Alkmaar. Ik besloot het gewoon te gaan doen! Dat was op 21 augustus 2015. Aan die plek en datum dankt de winkel zijn naam.”

Op hun gemak

Twentyonewood heeft in relatief korte tijd naam weten te maken in de modebranche. In juli 2018 wint de winkel twee prijzen tijdens de uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards. De vakjury kent Twentyonewood de eerste prijs toe in de categorie Best Customer Experience 2018 Award Men. En bij de publieksprijzen belandt de zaak voor het tweede jaar op rij op een tweede plaats. Arts: “Super. Vooral de redenen in het publieksrapport. Daarin staat dat de klanten voelen dat het hier draait om kwaliteit en niet om kwantiteit. Zo wil ik het precies. Mannen moeten zich hier op hun gemak voelen.”

Online en The Label

Fijne complimenten, maar de Alkmaarder voelt dat hij er nog niet is. Er staan twee belangrijke pijlers op zijn agenda: online opzetten en zijn eigen label opbouwen. “Sinds eind 2018 hangt ‘Twentyonewood The Label’ in de winkel, een lijn voor jongens en mannen tussen de zes en zestig jaar. Ik werk hierbij samen met een goede vriendin, zij is stylist en gaat het hele online deel opzetten. Zij beheert en vult de webshop en gaat posts maken voor de social media-kanalen. Daar is tot nu toe weinig van gekomen, omdat ik het maar niet in mijn systeem krijg. Terwijl ik zie dat er altijd reacties komen als we iets plaatsen. Op die manier wil ik tegelijkertijd werken aan de naamsbekendheid, zeker in deze regio. Er stappen hier nog steeds Alkmaarders binnen die vragen of we net open zijn. Dus moet de traffic naar de winkel omhoog. Hopelijk helpt de toevoeging van ons eigen merk daar ook bij.”

 

Dit artikel is eeder verschenen in de mannenmodespecial van Textilia, nummer 3, van januari 2019.