TOP

Trendwatcher mannenmode Edwin van den Hoek: ‘duurzaamheid is geen trend’

Op de Trenddag van Textilia op 21 mei 2019 spreekt ook trendwatcher mannenmode Edwin van den Hoek. Naast zijn werk als trendwatcher is hij ook gastdocent en ontwikkelt hij onder meer mannenmodecollecties voor modebedrijven als Tommy Hilfiger, Suitsupply, We Fashion, De Bijenkorf en Hema. Wat gaat hij vertellen? Een tipje van de sluier...

Trendwatcher Edwin van den Hoek is eigenaar van de gelijknamige trendstudio uit Amsterdam. Van den Hoek is al 25 jaar werkzaam als trendwatcher en adviseur. Als menswear consultant adviseert hij verschillende trendbureaus in Europa, waaronder Peclers Paris, Stijlinstituut Amsterdam en daarnaast ook stoffenfabrikanten in Azië.

Mannemodecollecties

Verder ontwikkelt hij samen met een team van freelancers kleding- en accessoirescollecties voor mannenmodemerken en grootwinkelbedrijven, waaronder Tommy Hilfiger, Suitsupply, We Fashion, De Bijenkorf en Hema. Ook is Van den Hoek als gastdocent verbonden aan verschillende universiteiten en kunstacademies in binnen- en buitenland.

Van den Hoek geeft regelmatig trendpresentaties mannenmode waarvoor hij zijn zelf geschoten straatbeelden gebruikt. Die foto’s komen ook terug op de Trenddag van Textilia.

‘Sustainability isn’t a trend, it’s a necessity’

Van den Hoek bouwt zijn presentatie heen om de quote: ‘Sustainability isn’t a trend, it’s a necessity: a well-designed product should take care of every part of its environment, from being made to being used to being disposed of’.

Hij legt uit: “Die quote staat voor waar het feitelijk over gaat in de mode-industrie. Welke verantwoordelijkheid neem je als producent, ontwerper en moderetailer als het gaat om duurzaamheid? En welke bijdrage kan de consument leveren als het gaat om het hergebruiken van de kleding?”

Aan de hand van de quote geeft de trendwatcher voorbeelden vanuit de stoffenindustrie en kledingmerken in de markt. Daar zijn volgens hem genoeg inspirerende voorbeelden van te geven. “Ik laat nieuwe technieken, finishes en toepassingen van gerecyclede materialen zien en ook geef ik voorbeelden van merken die op een duurzame manier produceren.”


Wil jij ook weten wat de mannenmodetrends worden voor de lente-zomer van 2020 en hoe je duurzaamheid een goede plek kunt geven in jouw bedrijf? Kom dan op 21 mei naar de Trenddag van Textilia! Abonnees krijgen tot 50 euro korting op de toegangsprijs.

Verder komt Christine Boland vertellen over de vrouwenmodetrends en is er een paneldiscussie over duurzaamheid, met experts en retsilers uit de modebranche. Welke maatschappelijke ontwikkelingen moeten we zeker in de gaten houden?

SCHRIJF JE NU IN

 


VOLG EDWIN VAN DEN HOEK OP INSTAGRAM

Instagram Screenshot Edwin van den Hoek