TOP

Trends in Praktijk: hoe vertaal je trends naar de winkelvloer?

In de street x active unisex trends voor winter 2024/2025 zien we veel technische en lichtgewicht stoffen, maar ook gothic elementen. Van futurisme tot cartoonification (dank digitale game tijdperk!). En: we kunnen nog steeds geen genoeg krijgen van de outdoorsy-trend. Maar oké, hoe maak je die vertaalslag naar je assortiment en dus je winkelvloer? Textilia-insiders will spill the tea…

Beeld: Natasha Zinko

De inkoper: Wendy Hansen (winkeleigenaar van Boetiek Louen)

Wendy over Biophilic en Cartoonification

“In de wereld van mode en lifestyle heeft de Biophilic trend de laatste jaren steeds meer aan populariteit gewonnen. Bij Louen, de boetiek met een focus op Deense labels, hebben we deze trend omarmt en met trots geïntegreerd in onze collecties. Vooral met de opkomst van activewear als een essentieel onderdeel van onze selectie, zien we de Biophilic invloeden schitteren in prachtige items van labels, zoals: Mads Norgaard en Esme Studios (check de labels, wie weet is het ook wat voor jouw assortiment). Een van de opvallende aspecten van deze trend is de naadloze fusie van stijl en functionaliteit, een kenmerk dat perfect past bij onze visie. Neem bijvoorbeeld het Deense label Mads Norgaard, wiens outdoor items niet alleen getuigen van vakmanschap en innovatief design, maar ook doordrenkt zijn met de natuurlijke esthetiek die de Biophilic trend definieert. Deze stukken brengen de schoonheid van de natuur naar de stad, waardoor ze niet alleen geschikt zijn voor avontuurlijke buitenactiviteiten, maar ook een stijlvolle toevoeging zijn aan het dagelijks leven.

Voor Louen, een winkel dat zich heeft gevestigd als een bastion van verfijning en veelzijdigheid, kan het omarmen van cartoonificatie een uitdaging lijken. Echter, zelfs binnen de collectie van Louen is er een subtiele hint van deze trend te vinden. Neem bijvoorbeeld de oversized mega bubble coats van Oval Square, die een vleugje cartoonachtige flair toevoegen aan het anders tijdloze assortiment. De opkomst van cartoonificatie biedt een interessante kans om te experimenteren met vormen en uitdrukkingen die misschien niet typisch zijn voor onze collecties, maar die toch een plek kunnen vinden binnen zijn esthetiek.”

De inkoper: Antoinette Kleinsman (winkeleigenaar van boetiek Luna Azul)

Antoinette over Big Bold Bright
“Deze trend spreekt mij aan en zie je terug in ons rek. Wat mij precies aanspreekt? Het oversized en bulky silhouet. Het is een mannelijke look, maar door de juiste kleurcombinaties (denk: pastel) en het toevoegen van metallics is deze look ook weer in een mum van tijd vrouwelijk. Inkoop-wise let ik er wel goed op dat de pasvorm niet te vierkant of recht is, waardoor de vrouwelijke elegantie in een item niet verloren gaat. Bright, kleurrijk is ons assortiment eigenlijk altijd. Het ene seizoen qua kleur iets feller en uitgesproken dan de ander, maar ik houd zowel van neon als pastel, de laatste kleur vooral om te kunnen combineren. Kijkend naar deze trend zal ik veelal bulky style jasjes (met schoudervulling) en baggy broeken inkopen. Het draait als je het mij vraagt om de juiste afstemming tussen modellen. Oversized is een ding dit seizoen, maar een afwisseling tussen fijne bacis en fun items ook. Hoe dan ook, ik probeer altijd een verrassend geheel in te kopen voor mijn winkel. Met pieces die je niet overal ziet. Origineel, een eigen stijl en zeker onderscheidend. It’s a vibe.”

Antoinette over Recylce á Porter

“Kijk, hier hou ik van! Deze trend passen we dan ook al langer toe bij Luna Azul. Wij hebben een eigen vintage corner met coole items waar kledingstukken een tweede leven krijgen. Onze klant shopt namelijk zowel trend als vintage. Daarnaast hebben we ook een rental service (probeer het ook ‘es!) waar de mooiste items hangen om te huren. Zo kunnen meerdere klanten genieten van datzelfde (onbetaalbare) jurkje van MERK. Onze vintage corner is slechts een klein onderdeel van onze boetiek, waar klanten heerlijk kunnen struinen op zoek naar een vintage vondsten. We hebben ook nog een eigen merk met de naam Luna Azul Dreamer, waar we veel gebruik maken van unieke vintage stoffen om jassen of gilets van te maken. Met mijn boetiek ben ik dagelijks bezig met vintage omdat dit onderdeel is van onze inkoop. Ik vind het goed en nodig om dit te doen. It keeps me sharp. En we zijn iets verantwoorder bezig, dat vind ik ook een fijne gedachte.”

De ontwerper: Robin Plijter (Concept Designer bij herenkleding merk Dstrezzed)

Robin over Outerspace tech 

“Iedereen is toch wel is jaloers op André Kuipers? Niet per se op dat vloeibare voedsel dat hij at in z’n ruimtecapsule, maar wel big time op z’n astronauten pak. Wil je deze trend doorvoeren in je winkel? Ga tenminste voor één spacey item in je assortiment, de zogeheten eyecatcher en hou de rest van de collectie wat rustiger. De technische trend is al langere tijd aan de gang en door het gebruik van zilver wordt dit enkel en alleen benadrukt. Je klanten moeten wel een beetje lef hebben om deze trend te rocken, want de ogen zullen op hen gericht zijn. Maar, een bijkomstig voordeel is dat ze er wellicht mee weg komen bij oom agent, als ze met die flashy jas op de fiets rijden zonder licht.”

Robin over Hybrid workwear 

“Als designer is dit wat ik graag wil doen… Respecteren hoe de klassiekers in het verleden bedacht zijn, maar hier een nieuwe draai aangeven. Ik noem het classics with a twist. Neem de perfect leather jacket, die door Marlon Brando in The Wild One is uitgegroeid tot een iconisch bad ass unisex jacket. Vandaag de dag, anno 2024 wordt het stoere leer gemixt met een traditionele preppy blazer stof. Tegenpolen, twee werelden die botsten en zorgen voor vervreemding is juíst waarom deze trend zo cool is. Evenals de MA1 flight jacket vanuit de Amerikaanse luchtmacht die is vertaald naar een jurk. De bomber kraag, de groene kleur en het zakje met rits op de mouw zorgt voor herkenning naar het stoere jack, maar de klasse ontstaat door de verlening van de zwierige jurk. Uitvergrootte zakken, weliswaar op ‘de verkeerde plek’ en chuncky ritsen zorgen ook voor die funky twist. Een naaimachine in je winkel waar klanten zelf aan hun aankoop kunnen tweaken is naar mijn idee áán. Iets te veel van het goede, zoek het dan in de styling van je klant’s outfit. Mix items die eigenlijk niet bij elkaar horen en speel ook met verschillende proporties.”

Dit artikel is verschenen in Textilia editie #03.