TOP

Trends 2012: het nieuwe retailen volgens Li Edelkoort

Trendforecaster Lidewij Edelkoort presenteerde op 24 mei de nieuwste (retail)trends voor winter 2012/2013."Fantasie, improvisatie en humor maken de winkels in de toekomst veel leuker en interessanter."

Volgens trendforecaster Lidewij Edelkoort betekent retailen nieuwe stijl: vrienden worden met je klanten, dat je winkeltasjes de nieuwe ‘handbags’ zijn en bied je een totale shopping experience – van stemmig interieurdesign tot details als kleerhangers en labels.

Twintig ‘etages’
De mode- en designbranche leek toe aan een dosis nieuwe inspiratie, gezien de volle zaal bij het seminar van Li Edelkoort met als thema: ‘Shopping, reinventing retail for the 21st century’. Voor het seizoen 2012/2013 bedacht zij een denkbeeldig warenhuis met twintig etages, die staan voor twintig nieuwe concepten en tendensen. Zoals ‘Sanctuary’; een bijna holistische plek die rust en kwaliteit uitstraalt. De sfeer is zacht, aangenaam en omhelzend met een grote rol voor lichtinval en met veel aandacht voor de objecten in de winkel. De kleding is gestileerd en heeft weinig details.

Ecostijl
Uiteraard is ook een thema gewijd aan de ecostijl. Mensen voelen zich steeds meer verbonden met de natuur en dan met name met dieren. Dit vertaalt zich naar het gebruik van ‘dierlijke’ materialen als wol, oude technieken als breien, haken en vilten en naturelkleuren. Regionale productie wordt interessanter door het meer exclusieve aanbod en winkels creëren een hechte community door bijvoorbeeld samen te werken met de plaatselijke dj en landbouwers, die zorgen voor de food-afdeling. Daarnaast is handmade, het zelf naaien, breien en borduren van kleding, een tendens. Net als het milieuvriendelijke recyclen.

Terug naar de basis
In het najaar van 2012/2013 gaat veel aandacht uit naar vorm en materiaal. Zoals in het thema ‘Re-luxury’, dat discrete, stille luxe laat zien. Luxe, zachte stoffen die ook voor homewear worden gebruikt. ‘Streaming’ toont gestroomlijnd en futuristisch design. De styling van sneakers is een voorbeeld voor de combinatie van innovatieve active sportswear en mode. De kleuren zijn licht met fluoraccenten en ritsen zijn een opvallend detail. Na de hausse van conceptstores die alles verkopen, brengt Edelkoort ons terug naar de basis, met monostores, winkels die één productgroep verkopen. Shirts bijvoorbeeld, een waarschijnlijke bestseller, met enkel een selectie van bijpassende accessoires als strikjes, dassen en manchetknopen.

Kuifje als modeheld
‘Boyfriend’ gaat in op de trend van mannelijke vrouwenmode. Het vrouwenkostuum, in seventieskleuren als oranje en bruin, is een key item. Een verrassend rolmodel is stripheld Kuifje; die met zijn regenjas, plus four-broek (net onder de knie) en spencer, voorbeeldig gekleed gaat. Zowel voor mannen als vrouwen blijven bergschoenen in beeld. En hoeden. Edelkoort pleit verder voor winkels met een gedeelde etage voor mannen en vrouwen. “Retailers kunnen er niet vanuit gaan dat vrouwen toch wel kopen”, zo zegt ze. En: “Presentatie is ook belangrijk in de winkel, de collectie ongeïnteresseerd en gekreukt inhangen kan echt niet.” Over het thema geheel gewijd aan zwart zegt ze: “Zwart is je innerlijke boerka. Deze kleur is altijd goed, al krijgt het dit seizoen meer diepte en textuur door te spelen met de lichtinval.”

Highlights 2012/2013
Sjaals à la Hermès • Felle kleuren(combinaties) • zwart • lingerieconceptstores met totale lifestyle (lingerie, champagne, oesters, speeltjes) • weinig detail • kwalitatieve materialen • DIY (do it yourself) • cozy homewear • ruiten • sneakers • technomaterialen en design • recycling • klassieke army- en navycoats