TOP

Tomo sluit deuren, omzetplus detailhandel in juni en rode cijfers Wehkamp

Het duurzame warenhuis Tomo heeft faillissement aangevraagd na slechts een paar maanden open te zijn geweest. Verder noteert de modedetailhandel een omzetplus in juni en duikt Wehkamp verder de rode cijfers in. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 31 juli.

credit beeld: Tomo

Duurzaam warenhuis Tomo is failliet

Tomo heeft het faillissement aangevraagd. Het duurzame warenhuis werd geconfronteerd met ‘uitdagingen in een ongunstige en voortdurend veranderende financiële markt’ rond de opening van het eerste filiaal in Westfield Mall of the Netherlands, bevestigt oprichter Marjan Haselhoff in een persverklaring. Tomo kon de moeilijkheden die hierbij kwamen kijken niet meer het hoofd bieden. “De gekozen financieringsmodellen brachten morele en organisatorische uitdagingen met zich mee, die het bedrijf in een spagaat brachten.” De vestiging in Leidschendam zal de deuren weer sluiten, al wordt niet vermeld op welke termijn. Ook de website lijkt inmiddels niet meer bereikbaar.

De opening van Tomo kon dit voorjaar op veel media-aandacht rekenen. De naam is een afkorting van ‘tomorrow’, een verwijzing naar wat Tomo beoogde te zijn: het warenhuis van de toekomst. Op bijna 1000 vierkante meter winkelvloer werden er meer dan 90 duurzame mode-, beauty- en lifestylemerken gepresenteerd in een luxe omgeving. Klanten konden er verder terecht voor ‘re-commerce diensten’ als vintage kledingverkoop (resell) en de verhuur en reparatie van kleding (rent en repair).

13% omzetplus voor modedetailhandel in juni

De moderetail heeft afgelopen juni 13,1 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde maand in 2022, rapporteert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Schoenen- en lederzaken zetten een omzetplus van 9 procent neer. Ook online werden er goede zaken gedaan; kledingzaken plusten ruim 6 procent (6,3%). In mei 2023 was dit nog 9,1 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

De detailhandel in zijn geheel (food en non-food) heeft in juni iets meer dan 8 procent (+8,1) meer omgezet dan in juni 2022, meldt het CBS. Dit komt voornamelijk door de hogere prijzen, want het verkoopvolume lag 1,4 procent lager. De omzet van de foodsector groeide met 10,8 procent en de omzet van de non-foodsector met 7,1 procent. Online is 5,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

Rode cijfers voor Wehkamp

De Wehkamp Retail Group (WRG) heeft de omzet in het boekjaar 2022-2023 met 11 procent zien dalen van 747 tot 663 miljoen euro, vergeleken met dezelfde periode het jaar ervoor. Het nettoverlies verdubbelde tot bijna 23 miljoen euro, schrijft RTL Nieuws dat inzage had in de financiële jaarstukken. Wehkamp is zelf een stuk positiever over de prestaties. In de persverklaring bij de cijfers spreekt de webwinkel over ‘veerkrachtige financiële prestaties’ in een ‘uitdagend jaar waarin het conflict in Oekraïne de aanzet gaf tot de wijdverspreide economische neergang in heel Europa.’ Ook hanteert Wehkamp een andere winstdefinitie; de genormaliseerde ebita-winst. Met die berekening werd een plus van 20 miljoen euro genoteerd. Het jaar ervoor was dit 46 miljoen euro positief.

​​Wehkamp is een pure e-commerce speler sinds 2010. De lange historie van Wehkamp voert ruim 70 jaar terug tot 1952 toen het begon als een postorderbedrijf. In 2021 kocht het bedrijf kleertjes.com om verder te gaanonder de naam Wehkamp Retail Group. In 2022 lanceerde de groep de online shop voor mannen, Union River.

Hermès in de lift: omzetplus van 28%

Birkin bag-maker Hermès meldt een omzetstijging van 28 procent over de afgelopen drie maanden. De omzet in het tweede kwartaal kwam hiermee uit op 3,3 miljard euro met een brutowinst van 6,7 miljard euro. Vooral in Azië en Amerika bleef de vraag naar de tassen en ready to wear-collecties van Hermès groot. In de Amerikaanse regio steeg de omzet met ruim een vijfde, in de Chinese met meer dan een derde, zo staat in het financiële kwartaalverslag te lezen.

Lees ook: Iconisch mode-item: de Birking bag