TOP

Tips: Hoe bereik je de nieuwe generatie moeders? (deel 2)

De nieuwe generatie moeders wordt de 'Digital Moms' genoemd. Ze zijn voortdurend op zoek naar advies, maar blijven wel kritisch en maken hun eigen keuzes. Bengels onderzocht waarmee je haar bereikt.

Advies uit verschillende bronnen
Moeders zijn voortdurend op zoek naar informatie (over voeding) en raadplegen verschillende bronnen. Het merendeel gaat te rade bij consultatiebureau of kraamzorg (68%), maar ook eigen partner en andere jonge moeders (46%), haar ouders (43%) en haar vriendinnen (37%) zien zij als vraagbaak. 58% haalt informatie van internet, op een passieve manier door opzoeken en lezen. Tijdschriften (29%) en boeken (26%) volgen als tweede en derde informatiebron (bron: Friso). Je bent dus niet de enige bron, maar kunt natuurlijk wel proberen belangrijker te worden dan andere bronnen.

Liever advies van een autoriteit
Ben je een autoriteit dan heb je het makkelijker: adviezen van het consultatiebureau wordt door 72% van de moeders in overweging genomen. Dat van de huisarts wordt door het merendeel vrijwel direct ter harte genomen (bron: Friso). Weet dus waar je over praat als je de jonge moeder van nu wilt bereiken met advies en productinformatie. Misschien kun je deskundigen aan je binden via een blog.

Geen opgeheven vingertje
Maar let op: bij meer dan de helft van de moeders (52%) gaan de haren recht overeind staan wanneer ze ongevraagd advies krijgen. Vooral het advies van schoonmoeders wordt door het merendeel van de moeders als onprettig ervaren (53%).

Aankoopbeslissing
Digital moms gebruiken internet voor advies, maar ook om zich te informeren over de aanschaf van producten. Zorg dat je vragen kunt beantwoorden of richt een infoblok in bij je producten.

Bron van advies
Om nog even terug te komen op die enorme behoefte aan advies: je kunt productinformatie brengen, maar zorg dat je een autoriteit bent en dus eerlijk en onafhankelijk.

Dé digital mom bestaat niet
Bedenk tenslotte dat moeders die sociale netwerken gebruiken, niet allemaal hetzelfde zijn. Iedere digital mom heeft haar eigen smaken en voorkeuren, net als in het ‘echte leven’… Houd daar rekening mee.

Volgende week kun je verder lezen over de technieken om de digital mom te bereiken (deel 3). Afgelopen week kon je lezen welke levensfasen de digital mom doorloopt (deel 1).

Bronnen:Friso moederonderzoek 2009, Razorfish, Jungle Minds, Mama Marketing