TOP

Timberland zet in op milieuvriendelijk ondernemen [interview]

Timberland investeert al jaren in milieuvriendelijk ondernemen, maar nu gaat het bedrijf een enorm project: in de komende 5 jaar wordt er in 5 grote steden een programma opgezet voor stedelijke groen. “De laatste tijd realiseren we dat we als merk ook vertegenwoordigd zijn in steden, dus we hebben wat bedacht om daar iets mee te doen.”

Timberland werkt al jaren aan zo milieuvriendelijk mogelijk ondernemen. Dat gebeurt niet alleen door steeds duurzamer te produceren, maar ook door projecten te op te zetten. Sommige projecten lopen zelfs al twintig jaar en sinds 2001 zijn er al acht miljoen bomen geplant wereldwijd (in 2020 moet dat 10 miljoen zijn). “De laatste tijd realiseren we ons echter steeds meer dat we als merk ook vertegenwoordigd zijn in steden”, vertelt Aurelie Dumont, sustainability senior manager in EMEA, aan Textilia. “We hebben wat bedacht om daar iets mee te doen: het My Playgreen-project.”

My Playgreen

Maar liefst 54 procent van de populatie woont in steden en in 2050 zal dat aantal gegroeid zijn naar 66 procent. “De beperkte toegang tot natuur voor mensen die in dichtbevolkte gebieden wonen, kan leiden tot fysieke en mentale problemen, met name bij kinderen”, legt Dumont uit. Daarom is Timberland voor het My Playgreen-project een samenwerking aangegaan met King Baudouin Foundation om steden groener te maken. In de komende vijf jaar gaat Timberland langs vijf Europese steden met dit project: Londen (2016), Milaan (2017), Berlijn (2018), Parijs (2019) en Barcelona (2020).

Kleine, lokale organisaties kunnen in deze steden een financiering aanvragen voor projecten om een groenere stad te krijgen. “We zullen in iedere stad twaalf tot vijftien organisaties helpen. Als outdoormerk is de buitenlucht een belangrijke plek waar onze klant zich bevindt en daarom willen we het ook intact houden. Als bedrijf heb je een impact op het milieu. Eigenlijk zouden alle bedrijven hierop moeten letten.”

“We hebben veel onderzoeken gelezen en kwamen erachter dat groen in de steden een community creëert. Als er een park dicht bij je huis is, dan voel je je meer verbonden met dat park en dan zou je er ook sneller vrijwilligerswerk voor doen. Kinderen die omgeven zijn door natuur, hebben een betere concentratie en doen minder aan criminaliteit.”

2020 doelen

“We hebben geen vijfjarenplan waarna we stoppen als we het gehaald hebben. We zetten iedere keer weer nieuwe doelen.”

De doelen die Timberland voor 2020 heeft gezet zijn:

  • 100 % van de schoenen moet minimaal één materiaal bevatten dat gerecycled, organisch of herbruikbaar is;
  • 100 % van het leer in de schoenen en buitenkleding komt van looierijen die door de Leather Working Group met goud of zilver is beoordeeld;
  • 100 % van de katoen in de kleding is biologisch, Amerikaans of bestempeld met Better Cotton Initiative;
  • 100 % van de schoenen en kleding is PVC-vrij.


    Daarnaast wil het merk ook:

  • Tien miljoen bomen hebben geplant sinds 2001 (teller staat momenteel op 8,7 miljoen);
  • Urban outdoor plekken creëren en herstellen (deze lente meer informatie hierover);
  • De helft van de energie die Timberland gebruikt in de faciliteiten komt van milieuvriendelijke bronnen zoals plaatselijke wind en zonlicht.


Ook spoort het bedrijf de werknemers aan om zich extra te betrekken bij de community.