TOP

The Fashion Gallery: kleinschalig en persoonlijk


Op maandag 8 juli vond de tweede editie van The Fashion Gallery (TFG) genaamd de Popup Showroom edition, plaats in hotel De Goudfazant in Amsterdam-Noord. Textilia was daar natuurlijk bij.

Ondanks de onverwachte, last minute verhuizing van The Roast Room naar hotel De Goudfazant, was het midden- en hoogsegment vrouwenmode-event vanaf het moment dat de deuren openden drukbezocht. Karin Vink, mede-eigenaar van Femmes du Sud, kijkt terug op een geslaagde editie. “Het was jammer dat we op het laatste moment moesten verhuizen. Net als in Parijs leek het me vooral voor de retailers handig om diverse mode-events bij elkaar te hebben. Gelukkig is de shuttle service die we naar Modefabriek hebben geregeld een succes en was vooral de ochtend volle bak.”

Naast elkaar

TFG werd onder andere geboren uit de behoefte om beter gepositioneerd te worden op de beursvloer. “We vonden dat we met Femmes du Sud raar werden gesegmenteerd”, aldus Vink. “We stonden naast alternatieve of Ibiza-achtige merken. Dat gevoel hadden meer merken, maar toen we dit voorlegden bij Modefabriek in november 2018 stond de vloer al volgepland. Daarom zijn we met TFG begonnen. Alle merken die hier staan zouden, zonder elkaar te bijten, naast elkaar in de winkel kunnen hangen. Elke retailer die ons bezoekt is dan ook een potentiële klant.”

3

Femmes du Sud

Vrouwenmodemerk Femmes du Sud presenteerde dit seizoen onder andere een nieuwe businesslijn met blazers en broeken in vijf kleuren, bedoeld voor vrouwen die weinig tijd hebben maar wel de behoefte om er mooi uit te zien. Deze collectie ligt vanaf augustus 2019 in de winkels. “Het leuke is dat de collectie onderling te combineren is”, aldus Vink. “Dit seizoen presenteren we een zwart pak, maar het seizoen erop komen er een rok en een gilet bij die daar perfect bij past. We willen zakenvrouwen op diverse kanalen aanspreken, zo zijn we bezig met verschillende grote namen in het bedrijfsleven om partnerships op te zetten.”

4

Petra Reijrink Jewelry

Sieradenmerk Petra Reijrink Jewelry nam deze zomereditie voor de eerste keer deel aan TFG. “Het kleinschalige en persoonlijke aspect van TFG spreekt me aan. Ik maak handgemaakte stukken, die passen bij retailers die dat persoonlijke ook belangrijk vinden: boetieks die iets anders willen dan Zara’s en H&M’s bieden”, aldus eigenaar Petra Reijrink. Het merk presenteerde een breed aanbod aan onder andere oorbellen en kettingen.

5

6

Green Factory

Lexson stond onder andere met Green Factory, dat zelfverzorgende terrariums met de hand maakt. Deze mini-tuintjes worden gedistribueerd door het Bredase agentschap omdat volgens hen de behoefte groeit om een bijzondere beleving op de winkelvloer te creëren. De terrariums zijn in diverse maten beschikbaar en houden zichzelf in stand. Hierdoor kun je ook als je helemaal geen groene vingers hebt, toch een groene noot aan de winkelvloer toevoegen.

7

8

Sfizio

Ook voor het Italiaanse familiebedrijf Sfizio was het kleinschalige karakter van TFG belangrijk. “Alle merken zitten in dezelfde prijscategorie, maar het bijt elkaar niet. Onze opvallende kleuren zijn juist heel goed te combineren met de veelal neutrale tinten die je op TFG ziet. ” Het Italiaanse merk presenteerde bestsellers waaronder enkellange jurken, jumpsuits en veel plissé in een fel kleurenpalet. “Voor veel retailers is TFG een eerste kennismaking met Sfizio. Hier laten we zien wie we zijn en worden bezoekers vertrouwd met de kleuren en onze look.”

9

10

Alchemist

Alchemist stond tegelijkertijd met TFG op Modefabriek, beide beurzen waren vooral een manier om kennis te maken en vervolgafspraken te maken, aldus designer Barbora Papsikova. “Beurzen zijn zo hectisch, we maken liever een afspraak voor in de showroom. Hier tonen we een selectie van onze collectie, die eigenlijk veel groter is.” Nieuw in de collectie waren onder andere de trenchcoat en het damespak van organic linnen en tencel.

11

12

Talk and Fashion

Voor Vink en haar team smaakt deze tweede editie naar meer. Vink: “Maar we willen uitbreiden, kennis en inspiratie delen en de merken onderling op de hoogte houden van wat er speelt in retailland. Daarom plannen we de januari-editie 2020 sprekers die bezoekers inspireren en informeren onder de werktitel Talk and Fashion. De eerste editie werden geen orders geschreven en deze editie was er ruimte voor het schrijven van kleine orders. Dat lijkt ook een succes te zijn, want op die manier kunnen retailers efficiënter omgaan met hun tijd. Dit was een ‘light versie’, in de zomer is het altijd wat rustiger. Komende wintereditie gaan we echt uitpakken en verwachten we naast de uitbreiding wat betreft het aanbod, ook meer deelnemende merken.”