TOP

Srndpty over produceren in Nederland: ‘We zitten er bovenop’

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Srndpty heeft een unique selling point: het grootste deel van de collectie wordt eerlijk en verantwoord in Nederland geproduceerd. “We kunnen snel schakelen. Een bestseller hebben we soms in enkele dagen bij geproduceerd.”

De zussen Miriam en Jolanda Swaans lanceerden in 2011 het vrouwenmodemerk Srndpty als eigen merk in hun webshop Dressesonly.nl. Sinds 2014 wordt het korte termijnmerk wegens succes ook via andere retailers verkocht. Inmiddels zijn er 200 verkooppunten in Nederland en België. Wat het merk bijzonder maakt is dat het grootste deel van de productie in Nederland plaats vindt. “Het gevolg daarvan is misschien nog wel unieker”, zegt mede-oprichter Miriam Swaans. “Namelijk dat we retailers met onze maandelijkse collecties de mogelijkheid bieden om het hele jaar door op het moment dat het hen uitkomt hun basiscollecties aan te vullen met extra artikelen van goede kwaliteit, die aansluiten op de trends van dat moment.”

Waarom produceren jullie in Nederland?

“Dat is eigenlijk toevallig zo ontstaan. Serendipity betekent ook toevalligheid. Onze allereerste collectie lieten we in Polen produceren en we hadden toen nog niet zo veel kennis van kledingproductie. We hadden een basisjurkje ontworpen en die in verschillende tricotstoffen laten producer. Op het oog was er weinig verschil tussen de stoffen, maar in werkelijkheid bleken ze allemaal anders uit te vallen. Dus er kwam een volle vrachtwagen uit Polen met deels onbruikbare jurkjes. De maten waren bovendien niet consistent.  Daarnaast vonden we het hele proces van sample tot levering lang duren, wel 2 tot 2,5 maand.  We zochten naar een andere oplossing voor de productie en kwamen bij een atelier in onze woonplaats Tilburg terecht.”

Wordt de collectie nog steeds in Tilburg gemaakt?

“We werken zoveel mogelijk met het atelier in Tilburg. Als dat vol zit of als ze een bepaald item niet voor ons kunnen maken, kunnen we uitwijken naar een aantal andere ateliers in Nederland. Maar daarvan zijn er niet zoveel. Je moet echt weten waar je ze kunt vinden. We hebben twaalf collecties per jaar en 200 verkooppunten, dus we hebben continu werk. Maar het blijven relatief kleine producties, omdat we de klant iets exclusiefs willen bieden.”

Srndpty (1)

Zijn er alleen maar voordelen van produceren in Nederland?

“De kwaliteit en de manier waarop de kleding in elkaar gezet wordt, is heel goed. En omdat het atelier vlakbij is, zitten we er bovenop en kunnen we elke dag binnenlopen om de productie te checken. We weten precies wat er gebeurt. Het nadeel is dat we niet met ingewikkelde technieken of detailleringen kunnen werken, want dan komen we met het kostenplaatje niet uit. Wanneer je iets wilt met pailletten, bandjes, knoopjes of borduursels komt de factor arbeidsloon om de hoek kijken en wordt het heel duur.”

Wordt alles in Nederland geproduceerd?

“De enige reden waarom we soms toch over de grens gaan, is wanneer de machineparken bij onze Nederlandse ateliers bijvoorbeeld niet geschikt zijn voor het verwerken van bepaalde ontwerpen of materiaalsoorten. Of omdat er technieken nodig zijn die de ateliers hier niet beheersen. Maar we proberen wel zoveel mogelijk in Nederland te doen. Hierdoor kunnen we snel schakelen om voorraden aan te vullen. Als we een bestseller hebben, hebben we die soms in enkele dagen bij geproduceerd. Daarmee wordt het risico voor de winkelier kleiner en voor onszelf ook. We hebben nooit restvoorraad.”

Srndpty (3)

Maakt productie in Nederland het merk niet heel duur?

“De productie zelf is inderdaad duurder. Maar ik denk dat die meerkosten wegvallen als je de risico’s, de mindere kwaliteit en de doorlooptijd van productie verder weg meetelt. Dat geldt niet voor megaconcerns die duizenden stuks produceren, maar wel voor bedrijven van onze grootte. Wij pakken het voordeel mee dat we geen transportkosten hebben, geen invoerkosten en geen restvoorraad. En we nemen genoegen met minder marge. Het is nooit ons doel geweest om ten koste van iemand geld te verdienen. Daarnaast geloven we in de snelle cyclus.”

Vindt de retailer dat ook?

“De winkelier vindt het verhaal achter het merk juist belangrijk. Dat het in Nederland wordt geproduceerd én dat de pasvormen Nederlands zijn. We hebben wel wat ‘groene’ verkooppunten, maar juist via de reguliere winkel kunnen we bij de gewone consument bewustwording creëren. Voor ons telt dat die productie in Nederland een mooie plus is bij een mooi kledingstuk. Het zorgt voor meer beleving bij het merk. Maar in de basis gaat het er de retailer om dat je een goede collectie hebt met een goede marge.” 

Srndpty (2)

Hoe gaat het met de verkoop via retailers?

“We zien dat retailers een transformatiefase door moeten om met 12 collecties per jaar te kunnen werken. Maar als ze eenmaal een seizoen succesvol met ons hebben gewerkt, houden ze structureel budget vrij. Overigens zijn retailers niet verplicht om elke collectie in te kopen. De kracht van ons concept is juist dat de winkelier op het moment dat het hem uitkomt, bij ons kan inkopen en dan telkens iets nieuws aantreft. In Nederland en België hebben we 200 verkooppunten. We zien dat het merk aanslaat bij boetieks die bezig zijn met vernieuwing en verrassing van klanten. We doen doorlopend fotoshoots met de nieuwe collecties en voorzien winkeliers van veel fotomateriaal. We hebben zelfs een kant-en-klaar social media pack dat ze kunnen gebruiken voor hun social media kanalen. Alles in dat pack is klaar om rechtstreeks te posten.”

Waar willen jullie naartoe met Srndpty, lonkt het buitenland?

“We hebben voorlopig in Nederland en België nog voldoende te doen voordat we die stap gaan zetten. Voor nu zien we meer in het verder uitkristalliseren van de collectie. We begonnen met jurken, maar inmiddels hebben we ook succes met de pakken en de jumpsuits van travelstof. We willen nog beter worden en groeien in eigen land, maar we zijn wel selectief. We werken liever met een paar winkels in dezelfde regio goed samen dan dat we overal versnipperd liggen.”