TOP

Social media: wie zit waarop en waar gaan ze naartoe?*

Je klant betrekken bij je winkel is belangrijk voor meer traffic. Vooral social media is een mooi platform om het gesprek met de klant aan te gaan. Maar waar vind je die klant en waar gaat hij naartoe?

Bijna 90 procent van de Nederlanders zit op social media, blijkt uit het ‘Nationale Social Media Onderzoek’ van Newcom Research & Consultancy onder meer dan 10.000 Nederlanders van 15 jaar en ouder. Onder jongeren is dat nog veel meer, maar liefst 98 procent van de 15 tot 24-jarigen maakt gebruik van social media en zit gemiddeld op vier verschillende platforms. Het wordt dan ook steeds belangrijker om ook als bedrijf op een van de platforms te zitten om zo de klant meer te kunnen betrekken bij de winkel. Maar om je klant aan te kunnen spreken moet je eerst weten waar je ze kan vinden.

Top 5 meest gebruikte social media platforms 

1. Facebook: 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijks
2. Youtube: 6,8 miljoen gebruikers, waarvan 1,2 miljoen dagelijks
3. Google+: 3,9 miljoen gebruikers, waarvan 1,3 miljoen dagelijks
4. LinkedIn: 3,8 miljoen gebruikers, waarvan 0,4 miljoen dagelijks
5. Twitter: 2,8 miljoen gebruikers, waarvan 1 miljoen dagelijks

Ook al wordt steeds vaker gezegd dat Facebook ‘dood’ is, toch blijkt het dus nog steeds het meest gebruikte social media platform te zijn en dit aantal blijft ook stijgen (+8 procent ten opzichte van 2014). Er is ook een groei te zien bij Youtube (+9 procent), Google+ (+30 procent) en LinkedIn (+33 procent) in het dagelijks gebruik. Alleen Twitter maakt een duikvlucht, het platform verloor een half miljoen dagelijkse gebruikers in het afgelopen jaar.

Facebook en Twitter minder populair bij jongeren

Voor het eerst is er een afname te zien in het aantal Facebook-gebruikers onder jongeren (-12 procent bij 15 tot 19-jarigen) maar bij 20-plussers blijft het platform even populair. In totaal is maar vijf procent van de Nederlanders afgehaakt bij Facebook, dit komt vooral doordat er te veel mensen op zitten waar de persoon niks mee heeft (45%), het platform niet vertrouwd wordt (37%) of het te weinig oplevert (30%).

Maar vooral Twitter heeft het zwaar te verduren in Nederland. Naast dat het afgelopen jaar een half miljoen dagelijkse gebruikers heeft verloren, is het ook niet meer populair te noemen onder de mensen die de toekomst hebben: de jongeren. Alleen in de leeftijdscategorie van 65 tot 80 jaar is een toename te zien. Alle andere leeftijdscategorieën laten een daling zien van 9 procent tot wel 29 procent. Elf procent van de Twitter-gebruikers is afgehaakt omdat het te weinig oplevert (36%), het kost te veel tijd (32%) of omdat de persoon zich er niet meer thuis voelt.

Andere social media

Andere social media platforms horen misschien nog niet thuis in de top vijf maar laten wel potentie zien. Zo steeg het dagelijks gebruik van Pinterest afgelopen jaar met 101 procent naar 261.000. Instagram heeft ook een grote groei doorgemaakt, het platform had in 2014 nog 536.000 dagelijkse gebruikers, in 2015 zijn dat er 722.000. Vooral onder jongeren is de app populair. SnapChat ligt er niet ver achter met een groei van 17 procent in het afgelopen jaar.

Apps

Uit een onderzoek van Telecompaper Consumer Panel blijkt dat WhatsApp de meest gebruikte app is onder Nederlandse jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Maar liefst 87,1 procent van de jongeren in deze leeftijdscategorie heeft de populaire app op zijn smartphone geïnstalleerd. Facebook staat op een goede tweede plek met 81,8 procent. Snapchat, Facebook Messenger en Instagram is door 60 procent geïnstalleerd en Twitter, Skype en Google+ wordt door maar 30 procent gebruikt.

Log ins

De hype van Facebook is ook terug te zien in de log ins bij retailsites. Al zeven kwartalen lang logt meer dan 60 procent van de consumenten in met Facebook. Dat blijkt uit onderzoek van Janrain. De log ins met Google+ blijven schommelen tussen de 20 en 30 procent. Bij B2B websites wordt vooral ingelogd met Facebook, Google+ en LinkedIn. Deze drie zitten niet ver van elkaar vandaan.