TOP

Social media-verbod tijdens Olympische Spelen

De Londense organisatiecomité van de Olympische Spelen heeft atleten en toeschouwers verboden gebruik te maken van Twitter en Facebook tijdens de wedstrijd. Het doel is het verminderen van de zichtbaarheid van de niet-officiële sponsors.

Door onlangs aangenomen wetten rondom merkgebruik in Groot-Brittannië in aanloop naar de Olympische Spelen, hoopt de organisatie van de Olympische Spelen mensen te stoppen die de beelden gebruiken voor commerciële doeleinden. Ook atleten worden uitgesloten van het publiceren foto’s en video’s tijdens de wedstrijden. Zonder twijfel zullen er middelen gevonden worden om dit beleid te ontwijken. Want deze regel is met name niet gunstig voor merken die wel atleten ondersteunen, maar niet officieel een sponsor zijn van de Olympische Spelen.

Slimme sportmerken
Hoewel de organisatie er alles aan doet om de schijnwerpers te richten op de officiële sponsors van de Olympische Spelen, slaagt zij zelden in het verduisteren van andere merken. Op de Spelen van Atlanta in 1996 was Coca-Cola bijvoorbeeld de grootste officiële partner, maar de Franse atlete Marie-Jose Perec brak het wereldrecord in Pepsi kleuren. In 2008 werd de fakkel op de door Adidas gesponsorde Olympische Spelen in Peking verlicht door Li Ning. De oprichter van het gelijknamige sportmerk en Adidas rivaal. En Nike? Dit sportmerk had toen heel strategisch alle Chinese atleten gekleed. Toch was het Puma die tijdens deze Spelen echt opviel toen de Jamaicaanse Usain Bolt zijn gouden loopschoenen toonde na de 100 meter finale.
 

Bron: SGI Europe